Frapant is dat de leerkrachten in eerder genoemd artikel stelden dat Zweden (de ouders in dat geval) een relatief hoge levensstandaard ambiëren, en daarvoor dus beiden zullen moeten werken, waardoor kinderen van 's morgens 7 tot 's avonds laat in die brede school zijn, waardoor de opvoeding grotendeels de verantwoording van leerkrachten is, waartegen de leerkrachten van bedoelde Breed Scholen dus ageren. Zij vinden dat ouders meer thuis moeten zijn, om zelf voor hun kinderen te zorgen, hetgeen de kinderen meer rust biedt. Bovendien ervaren de leerkrachten dat de druk van die opvoedingsverantwoording helemaal niet hun taak, baan en keuze is!
Dat beweer ik dus al jaren, dat Brede scholen in theorie heel leuk klinken, maar in feite ouders vaak een vrijkaartje geeft de opvoedingsverantwoordelijkheid bij school neer te leggen, én bezwaar te maken als de opvoeding in school niet strookt met de eigen opvattingen....!!
Brede Scholen zijn gewoon niets anders dan een bezuiniginsmaatregel van onze overheid, en een investering in de economie: geeft ouders de gelegenheid beiden fulltime deel te nemen aan het arbeidsproces, hetgeen de staat geld oplevert!
Voor degenen die het rooskleuriger zien: ik werk op een Breed School, en heb alles meegmaakt: het verkooppraatje van de gemeente, de eisen die de gemeente aan participanten oplegt (die verplicht zijn te participeren) etc...