Ik ben het helemaal met je eens, Rhea!
Het zijn geen makke lammeren, die Zweden!
(ik weet dat masseren niet overal gebeurt, maar ik zou het zo willen invoeren in mijn klas, want ik ben ervan overtuigd dat zulke rustmomenten een mens goed doen!)
@Geoffrey:
Dat harmonie saai zou zijn, slaat helemaal nergens op.
Volgens mij ben jij iemand die regelmatig post dat je zus en zo doet om de kinderen rustig, stil en aandachtig te krijgen.
En dat leerlingen respect voor je moeten hebben, en dat je daar ook iets voor doet, om dat af te dwingen.
En nou ineens miepen dat het saai is wanneer dat op een andere school blijkbaar redelijk vanzelf gaat!
Het lijkt me geweldig als ik mijn tijd en aandacht kan besteden aan mijn VAK: nl. onderwijzen. Dat vak is dynamisch genoeg, ik hoef daar geen ruis zoals: agressie, ongeconcentreerdheid en demotivatie bij te hebben.....
Bovendien is het helemaal niet zo dat Zweedse kinderen beschermd worden tegen conflicten...ze hebben waarschijnlijk gewoon minder conflicten, en gaan er anders mee om. Ze leven echt niet in een afgeschermde softe wereld: ondeugden als Ronja en Pippi zijn wel van Zweedse hand: Zweden hebben geen moeite met mensen die afwijken van de norm: autonomie wordt juist toegejuichd!
Alleen is er een groot verschil tussen autonomie en egoÃsme, en dat moeten wij hier nog leren.......