door juf_miriam op 25 jul 2002, 12:55
hallo
net zoals jij heb ik volgend jaar ook mijn eigen klas. De vragen die jij hebt, kan ik helaas niet beantwoorden...krijg nl. groep 1/2.
Wel zou ik ervoor kiezen om de kinderen de eerste dag een eigen plaatsje te laten kiezen...zelf ken je de kinderen nog niet, dus weet je ook niet welke plaatsen je ze kunt geven.
Ik zou dan wel duidelijk aangeven, dat die plaatsen nog kunnen veranderen, mocht het niet lukken.
Maar de vraag is ook; wil je de kinderen in groepjes verdelen of zet je ze (heel origineel) in rijen neer. Het praktische van groepjes vind ik, dat veel dingen sneller kunnen gaan. Bijv. uitdelen, dingen ophalen. Ook kun je de kinderen per groepje op hun gedrag aanspreken. Per groepje kun je kinderen ook op niveau door elkaar zetten (zwakkeren worden geholpen door de 'sterkere').
Verder vind ik het geweldig dat er in hogere groepen ook nog in hoeken gewerkt wordt! Dit moet je zeker gaan doen, hartstikke leuk. Een hoek is al gauw gemaakt. Reserveer een hoek in de klas, die constant (bijv. naar aanleiding van een thema) wisselt. Andere hoeken kun je snel maken, door die tafelgroepjes te gebruiken (bij een groepje komt bijv. k'nex, enz.).
Zelf ben ik nu ook zo langzamerhand bezig alles op een rijtje te zetten. Vooral met betrekking tot regeltjes, opruimen, hoe pak ik alles aan....gewoon de praktische dingen. Voor de eerste week ben ik nog op zoek naar leuke dingetjes. Als 'verplicht' werkje laat ik de kinderen een verjaardagskalender maken, de rest laat ik denk ik wat op z'n beloop.
Jij in ieder geval heel veel succes!!
Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.