[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Eerste schooldag

Algemeen - Eerste schooldag

Bespreek hier lessen, ervaringen, situaties, etc., ...

Moderator: miekiemousie

Re: start van het nieuwe schooljaar

Berichtdoor Jakkenie op 15 jul 2002, 09:47

Haha, ik zie hierboven een berichtje van mijzelf dat ik in groep 4 ga beginnen, dat is inmiddels al een groep 2 geworden, omdat ik niet in mijn eerste jaar een combiklas wilde (die werd het dus)
Ik heb ook al de kinderen gezien en inderdaad weet ik dus ook al hoe ik de klas wop het eerste gezicht wil inrichten met betrekking tot de kinderen. Er zaten toch wel een aantal drukke kinderen bij die elkaar alleen maar drukker maken.
Maar goed, ik denk dat je gewoon een start moet maken en dan langzaam alles inrichten zoals jij het wilt. Er zijn namelijk ook dingen waar je dan misschien niet aan had gedacht en die dan nog aangepast moeten worden. Ik zou ook heel graag meteen perfect beginnen, maar ik weet nou al dat dat niet gaat lukken.
Suc6
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Jakkenie
PABOforum Kleuter

Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 24 jul 2002, 20:06

Hoi,
Ik lees dat je maar een paar dagen die groep hebt, dus ik neem aan dat er die andere dagen een andere leerkracht is.
Belangrijk is dan; wie heeft de eindverantwoording. Een goede tip: ga eens samen om de tafel zitten, zodat jullie de werkwijzen op elkaar kunnen afstemmen. Want het moet natuurlijk wel voor een groot gedeelte overeen komen, anders weten de lln. niet waar ze aan toe zijn.

Ook ik krijg volgend jaar mijn eigen groep 1/2. Da's natuurlijk heel anders dan groep 6.
Ik probeer de eerste week niet teveel te doen. Sommige regeltjes bied ik wel al aan, maar nog niet allemaal.
Ook wil ik de eerste weekjes toch wel strenger zijn en consequent. Dan weten de kinderen waar ze aan toe zijn en kan ik laterna de regels toch wat soepeler maken.
Voordat de vakantie begon heb ik drie weken kennis gemaakt op mijn 'werk'school, dus weet ik hoe alles reilt en zeilt.

Verder heb ik ook al een nieuwe plattegrond van de klas gemaakt, dus een hele nieuwe inrichting (ik zal nog wel een boel moeten schuiven)....
Ik ben erg benieuwd naar hoe het allemaal gaat verlopen, maar heb er heel veel zin in.

Succes!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
juf_miriam
PABOForum team

Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor matje-schatje op 25 jul 2002, 12:32

Tis een poosje geleden dat ik wat gepost heb op het paboforum. Ik heb het dan ook lekker druk met van alles en nog wat.
Inmiddels heb ook ik een baan in het nieuwe schooljaar. Ik krijg groep 4 op een school in Ermelo. Ik heb er erg veel zin in. Ook heb ik veel nagedacht over de eerste week met deze nieuwe klas. Wat ook al eerder genoemd is: ik denk dat het heel belangrijk is dat je de eerste week regels met de kinderen bespreekt, en hierin heel consequent bent. Bepaalde regels kun je met de kinderen inoefenen in die eerste week. Verder zou ik de kinderen iets laten schrijven / vertellen over de vakantie. Bij ons is het zo dat ze op de eerste maandag pas om 10 uur op school hoeven te zijn. De ochtend duurt dan ook niet zo lang meer. Ik zou eerst in ieder geval uitgebreid in de kring gaan zitten. De kinderen laten vertellen, evt. zou ik ze een liedje aanleren (ik hou zelf erg van zingen), en ik zou wat spelletjes doen waardoor ik de kinderen een beetje beter leren kennen (elkaar kennen ze allemaal al). Hierna laat ik ze denk ik wat schrijven / tekenen over de vakantie. 's middags ga ik dan een verjaardagskalender met ze maken.
Ik heb een taalmethode (taal actief) die ook al leuke suggesties geeft voor de eerste schoolweek.
Ik ga nog niet erg hard aan het werk; rustig aan beginnen, leren schrijven in schriften, veel klassikale dingetjes in het begin. Als je alles in het begin goed uitlegt en met ze bespreekt, scheelt je dat heel veel, en kun je daarna ook goed toewerken naar zelfstandig werken.

Matje-schatje
matje-schatje
PABOforum Baby

Groep: 1

Algemeen - Eerste schooldag

Berichtdoor matje-schatje op 25 jul 2002, 12:42

Hallo,

Zoals een heel aantal hier op het forum, start ik ook na de vakantie voor het eerst met een nieuwe baan, en dus een eigen klas.
Ik ben benieuwd naar een aantal praktische dingen, ik heb hier zelf al wel ideeen over, maar zou graag van verschillende meesters en juffen willen horen hoe jullie het aan zouden pakken.
Ten eerste zit ik met schriftindeling. Hierover zijn geen vaste afspreken op school. Wat zetten jullie bv. voor de kantlijn bij rekenen en bij taal? enz.
Het tweede wil ik graag van iemand weten die met de methode taal actief werkt, of heeft gewerkt. Voor het dictee ben ik benieuwd of jullie voor het signaaldictee en controledictee aparte schriften gebruik(t)en. En bieden jullie de woorden van het a en b pakket beiden in de eerste week aan (zoals de handleiding aangeeft), of doen jullie dit op een andere manier?
Ten derde ben ik benieuwd wie er voor kiest om de kinderen op de eerste schooldag zelf een plaatsje uit te laten zoeken, of juist niet, en waarom?
Ten vierde: is er iemand die met hoeken heeft gewerkt in een groep 4? Zo ja, welke hoeken zoal??
Alle reacties zijn welkom! Misschien zit je zelf ook nog wel met dingetjes; zet die er dan bij, want ik geloof dat er heel wat zijn die volgend schooljaar voor het eerst met een eigen klas of LIO-klas beginnen.
Ik wens vast iedereen succes met alle voorbereidingen!!!
matje-schatje
PABOforum Baby

Re: praktische dingetjes voor de eerste schooldag

Berichtdoor juf_miriam op 25 jul 2002, 12:55

hallo

net zoals jij heb ik volgend jaar ook mijn eigen klas. De vragen die jij hebt, kan ik helaas niet beantwoorden...krijg nl. groep 1/2.

Wel zou ik ervoor kiezen om de kinderen de eerste dag een eigen plaatsje te laten kiezen...zelf ken je de kinderen nog niet, dus weet je ook niet welke plaatsen je ze kunt geven.
Ik zou dan wel duidelijk aangeven, dat die plaatsen nog kunnen veranderen, mocht het niet lukken.
Maar de vraag is ook; wil je de kinderen in groepjes verdelen of zet je ze (heel origineel) in rijen neer. Het praktische van groepjes vind ik, dat veel dingen sneller kunnen gaan. Bijv. uitdelen, dingen ophalen. Ook kun je de kinderen per groepje op hun gedrag aanspreken. Per groepje kun je kinderen ook op niveau door elkaar zetten (zwakkeren worden geholpen door de 'sterkere').

Verder vind ik het geweldig dat er in hogere groepen ook nog in hoeken gewerkt wordt! Dit moet je zeker gaan doen, hartstikke leuk. Een hoek is al gauw gemaakt. Reserveer een hoek in de klas, die constant (bijv. naar aanleiding van een thema) wisselt. Andere hoeken kun je snel maken, door die tafelgroepjes te gebruiken (bij een groepje komt bijv. k'nex, enz.).

Zelf ben ik nu ook zo langzamerhand bezig alles op een rijtje te zetten. Vooral met betrekking tot regeltjes, opruimen, hoe pak ik alles aan....gewoon de praktische dingen. Voor de eerste week ben ik nog op zoek naar leuke dingetjes. Als 'verplicht' werkje laat ik de kinderen een verjaardagskalender maken, de rest laat ik denk ik wat op z'n beloop.

Jij in ieder geval heel veel succes!!

juf_miriam
PABOForum team

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor mimelien op 25 jul 2002, 13:27

hoi,
ik heb gezien bij mijn vorige stage in groep 3|4|5
dat het controle en signaaldictee in aparte schriftjes werd gedaan. Het a en b pakket werd binnen een week aangeboden. Kinderen deden dit ook vrijzelfstandig oefenen (was een montessorischool).

Wat betreft het rekenen gebruikte ze de methode pluspunt de kinderen schreven aan de kantlijn het nr van de opdracht.
Verder moesten ze tussen rijtjes sommen 4 hokjes overslaan.

Ik zelf zou de kinderen een plaatsje zelfstandig laten
uitzoeken net zoals juf-miriam het zegt, je kent de kinderen namelijk nog niet. In de toekomst kun je ze dan altijd nog een ander plekje geven.

Het verschilt natuurlijk welke hoeken je wilt maar ontdekhoeken zijn heel leuk en leerzaa, zo heb ik dat eens gedaan in groep 3,4,5 wat betreft elektriciteit.
Verder was er in de klas een lees/luisterhoek. De kinderen konden zelfstandig een cassetebandje (ingesproken door een juf of meester bijv van de school) afluisteren en meelezen met het betreffende boek. Aan het luisteren en lezen waren wel opdrachten aan verbonden. Die opdrachten stonden op een a4 dat gelamineerd was.

Verder wens ik je veel suc6 met je eigen klas

groetjes mimelien
mimelien
PABOforum Peuter

Berichtdoor mimelien op 25 jul 2002, 13:31

ik heb eens in groep 7 een zelfgemaakt vriendschapboekje gemaakt. Met vragen zoals hun naam, leeftijd, geboorteplaats, hobby's, intresse e.d. verder liet ik ze in het hoekje een tekening van zich zelf maken. Tot slot heb ik het boekje in de hoek van de klas gelegd zodat iedereen kon kijken wat ze schreven over zichzelf en anderen.

veel suc6
mimelien
PABOforum Peuter

Berichtdoor juffie81 op 25 jul 2002, 18:47

Ik zou de kinderen eerst zelf laten kiezen waar en naast wie ze willen gaan zitten. Je kan dit dan een weekje aanzien en je hebt gauw genoeg door of er kinderen zijn waarvan jij vind dat ze een ander plekje in de klas moeten krijgen. vooral als je de kinderen nog helemaal niet kent is dat handig. Dan heb je ook gelijk een beetje door wie een vriendje of vriendinnetje van wie is.
juffie81

Berichtdoor Cindy op 26 jul 2002, 19:21

Uit stage-ervaringen (heb zelf nog geen eigen klas) kan ik je het volgende vertellen:

Vraag bij het samenstellen van de tafelgroepjes de hulp van de vorige leerkracht, indien aanwezig. Deze leerkracht weet welke kinderen absoluut wel/niet met elkaar overweg kunnen. En kan je daarom helpen groepjes te maken. Mocht het toch niet verlopen zoals jij wilt, dan kun je altijd nog wisselen.

Een andere manier is ; na elke vakantie wisselen (herfstvakantie, kerstvakantie, voorjaarsvakantie en mei vakantie) zodat er nieuwe groepjes ontstaan. Je kent dan je eigen klas wat beter en weet hoe je de groepjes (indien nodig) kunt verbeteren.

Over taalactief. Deze methode heb ik zelf als kind gehad. We hadden één schriftje voor zowel het instapdictee als het controledictee. Voorin werd begonnen met het instapdictee en achterin met het controledictee. Je werkt dus in je schrift met het instap dictee & controledictee naar het midden toe zegmaar.
Schooljaar 2008/2009: 4 dagen groep 7 (één dag ouderschapsverlof)
ICT-coordinator, leescoordinator, sportcoordinator
Cindy
PABOforum Peuter

Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Berichtdoor pippi78 op 27 jul 2002, 20:43

hallo,

Ik zou de kinderen aan het begin van het schooljaar inderdaad zelf laten kiezen waar ze willen zitten. Ben je er later zelf niet tevreden over, moet je de groepjes zelf veranderen. In de loop van het jaar kun je degroepjes veranderen door middel van een sociagram te maken naast wie wil je zitten en naast wei absoluut niet. Zo kun je zelf de groepjes maken en ook rekening houden met de wensen van elk kind.

Vorig jaar heb ik gewerkt met de methode taalactief. Wij deden het signaaldictee en controle dictee wel in 1 schrift.
De eerste dag bepspraken we het pakket A . op dinsdag tijdens het zelfstandig werken moesten ze de opdrachten maken het werkschrift. Op woensdag bespraken we pakket B en dan op donderdag weer tijdens zelfstandig werken het pakket maken.
Op vrijdag het signaaldictee afnemen . DE tweede week op maandag herhaling en op woensdag controledictee In de tweede week hebben we de kinderen gesplitst tijdens het zelfstandig werken De groep met fouten maakten dan oefenkaarten in de categorie waar ze de meeste fouten in hadden en de anderen deden een oefenig uit het beok spelen met woorden (zinnen?)
Bij het dictee gebruikten we 'spiekblaadjes', blaadjes die je over het vorige dictee legt.

Je kan voor dekantlijn beginnen met hethoofdstuk, dan de blz en de oefening. (bijv. Hoofdstuk 1, blz 3 en oefening 1 wordt dan 1.3.1.

Veel succes met je eigen groep!!
Pippi
pippi78
PABOforum Peuter

Berichtdoor xX-Juf-Xx op 28 jul 2002, 17:37

Ook ik heb afgelopen stagejaar gewerkt met de taalactief methode en ook wij begonnen op maandag met de a pagina (aanbieding), op dinsdag de verwerking (opdrachten), dan op woensdag de b pagina, donderdag verwerking en op vrijdag het dictee. Ik denk ook dat dit het meest handig is ! In de tweede week werd er dan in groepjes of individueel geoefend met de woorden die fout gemaakt waren tijdens het signaaldictee. Ook werd er met verrijkingsstof gewerkt, in de vorm van kaartjes met opdrachten. Op woensdag volgde dan het controledictee. Dus eigenlijk net zo als bij pippi !

Verder zou ik zelf ook de kinderen de eerste dag zelf een plaatsje laten uitzoeken. Meteen plaatsen aanwijzen schept denk ik meteen een wat mindere sfeer, de kinderen vinden het niet zo leuk denk ik en hebben misschien meteen zoiets van ''wat een juf....''. Ik zou gewoon relax beginnen, maar ook afspraken maken. Ze mogen zelf plaatsen uitkiezen, mits ze zich aan een aantal regels en afspraken houden. Vriendjes en vriendinnetjes naast elkaar is allemaal leuk en gezellig maar we gaan het niet te bont maken, anders komen er snel genoeg nieuwe plaatsen. En daarbij zou ik sowieso een paar keer per jaar nieuwe plaatsen maken, en ook eens varieren met diverse opstellingen. Bijvoorbeeld een keer in groepjes, of in hoefijzervorm. Zo kun je ook ontdekken wat jij en de leerlingen het prettigst vinden, en wat het best '' werkt''.

Veel succes ! :D
~~xX-Juf-Xx~~
xX-Juf-Xx
PABOforum Peuter

Berichtdoor juf op 07 aug 2002, 00:12

Hoi Matje,

wb Taal-actief is het handig om verschillende schriften te gebruiken omdat de schatjes bij het ene dictee kunnen kijken bij het andere dictee. Dan krijg je als leerkracht een iets vertekend beeld denk ik.
Heeft de school geen eenduidig systeem hiervoor??

W.b. het derde punt: wat denk zelf dat er gebeurt als je de kinderen zelf een plekje laat uitkiezen. Gelijk bij de eerste dag? Misschien al bij binnenkomst?
Wat denk je dat de kinderen gaan doen?

Ik ging altijd overleg plegen met de leerkracht van het vorige schooljaar. Zij kent de kinderen en weet wie je bv. niet bij elkaar moet zetten en wie juist weer wel.
Het is best leuk om naamkaartjes te maken die er wat anders uitzien dan normaal. Doe eens creatief :-)

Veel succes alvast
juf
PABOforum Baby

Re:start van het nieuwe schooljaar

Berichtdoor matje-schatje op 15 aug 2002, 11:19

Inmiddels zijn een aantal van jullie al daadwerkelijk begonnen met lesgeven. Ik ben benieuwd naar de ervaringen in jullie eerste week. Wat heb je nu daadwerkelijk gedaan? Wat viel mee? Wat viel tegen? Wat zou je een andere keer anders aanpakken, of wat is nu juist heel erg goed bevallen??
Ik vraag dus alleen reacties van diegenen die dus nu al begonnen zijn (voor mij duurt dit nog 2,5 week)... zodat wij (die nog moeten beginnen) er wat aan kunnen hebben!!
matje-schatje
PABOforum Baby

Re: Algemeen - Eerste schooldag

Berichtdoor ukkie000 op 17 aug 2002, 08:50

Wij hebben de eerste week er al weer op zitten.

Stel je regels heel duidelijk! En hou je er ook strikt aan. De eerste 2 dagen waren de kinderen poeslief, daarna gingen ze testen. Vrijdag waren we allemaal bekaf. Op het plein ook de nodige trammelant.

Wel een heerlijke week gehad.
ukkie000
PABOforum Peuter

Berichtdoor juf_miriam op 02 jul 2005, 17:05

juf_miriam
PABOForum team

Schooltype:
Functie:

VorigeVolgende