door NeÅŸeli op 27 jun 2013, 14:58
Ik werk op een Nederlandse school in het buitenland en ik zie ook vaak dat ze uitvallen op woordenschat (wat natuurlijk logisch is aangezien ze veel minder aanbod krijgen dan kinderen in NL) ook hier scoren ze op begrijpend lezen vanaf Gr. 5 allemaal redelijk hoog, ze begrijpen dan het principe van het begrijpend lezen en weten dus ook welke handelingen ze voor welke vraag moeten doen, en dan kan je meestal het antwoord vinden in de tekst.
Wij werken volgens het principe van "met woorden in de weer" (van den Nulft en Verhallen) om de woordenschat uit te breiden. Ik heb ook gewerkt met werkbladen en lessen uit taalmethodes, echter moeten ze daar meestal toch al een deel van het thema (woordenreeks) kennen om daar mee te kunnen werken, waardoor het hier niet zo succesvol is.
Ik leer ze al wel vrij vlug hoe je een woordenboek kan gebruiken, waarbij iedere keer ook andere dingen uit het woordenboek duidelijk worden (tekens, symbolen, lidwoorden, meervouden etc)
Wel denk ik dat ik het idee van Joke ga proberen volgend jaar met de rode en groene stroken, lijkt me een erg leuk systeem, bedankt voor de inspiratie.
Edit: informatie over met woorden in de weer is te vinden op onderstaande link. Dit werkt in principe voor de hele groep, niet alleen voor leerlingen met een achterstand.