[quote author=jufelly link=board=19;threadid=2705;start=0#msg22972 date=1061577552]
Wat zijn de criteria voor 'een goede leerkracht'? Wie gaat die criteria bepalen? ...
Niet haalbaar dus (gelukkig).
[/quote]
Daar denken ze op de pabo in Eindhoven heel anders over. Ze gaan er juist vanuit dat je vanaf de eerste dag dat je op de opleiding zit, nadenkt over jouw ideale leerkracht en jouw ideale basisschool. Niet dat die bestaan, maar je kunt er wel naar streven er dicht bij in de buurt te komen. Die ideale leerkracht bepaal je zelf op grond van je ervaringen met goede en minder goede leerkrachten. Je betrekt er ook je ideeen over goed onderwijs bij. Zo kom je tot je eigen ideale leerkracht. Het beeld dat je creeert kun je voortdurend bijstellen. Natuurlijk stellen basisscholen, kinderen, ouders en de opleiding (startbekwaamheden) hun eisen. Die neem je mee in het profiel dat je samenstelt. Die ideale leerkracht vormt het vertrekpunt om aan je professionalisering te werken.
Als je in de ideale leerkracht gelooft, heb je voor je hele verdere loopbaan een doel om naar te streven. Hoe concreter het beeld is, hoe gerichter je aan je eigen tekortkomingen kunt gaan werken.
Volgens mij kun je in een persoonlijk ontwikkelingsplan in grote lijnen aangeven hoe ver je op weg bent om een goede leraar te worden. Nou, dan moet een leidinggevende in staat zijn o.g.v. een pop of portfolio te bepalen of je in aanmerking komt voor een salarisverhoging, lijkt me.
Wel haalbaar dus.