Les 5 (Beeldend)
Versierde dozen
De werkstukken worden gebruikt bij de stapelliedjes en stapelgedichten, daarom moeten de dozen stapelbaar zijn. Op de vlakken maken de kinderen afbeeldingen n.a.v. een versje. Ze werken met kosteloos materiaal met de nadruk op sfeer en op de beeldelementen kleur, vorm en compositie.
Materiaal: dozen in verschillende maten (groot en klein), gekleurd papier, verf, stof, 'echte' spullen. schaar en lijm
Als alle dozen een kleur hebben maken de lln. er tekeningen op, plakken er foto's of voorwerpen op (niet aan de onder- en bovenkant natuurlijk)
Voorbeelden:
Bij het gedicht De zee (uit les 3) kan je op de blokken tekeningen en/of afbeeldingen van schelpen en zand aanbrengen, golven maak je van golvend gescheurd sitspapier.
Bij het gedicht Zon van Toon Hermans (hierover gaat les 6 ook, op de CD staat het lied)
Je kunt met schuimrubber of gekleurd papier de zon maken. Cirkel met stroken of gele woldraden als stralen. met de letters z o n werken, op elk blok een letter of het hele woord op een kant, alles kan.
Les 6 Drama: Zon (Ook voor een voorstelling te gebruiken)
Daar gaat-ie weer zegt John. Hij is weer weg, die zon.
Maar Marjolein zegt elke keer: 'Kijk, kijk, die zon, daar-is-ie weer.'
John is de pessimist, dus daar past een sombere stem en gezichtsuitdrukking bij.
Marjan is de optimist, de vrolijke, dus daar past een opgewekte stem en gezichtsuitdrukking bij.
Experimenteer met deze stemmingsverschillen in het voorlezen en bekijk met de kinderen bij wie welke stem het beste past. Verdeel de groep in 2 groepen en gebruik de verschillende stemmen. De ene helft zegt het eerste deel, de andere heft het tweede deel op. Met de CD erbij kun je het ook (zo) als lied zingen (CD

Het lied kan worden uitgespeeld als de groepen het lied zingen.
Twee lln. houden een zwarte doek vast met daarop een geknipte gele zon.
Twee lln hebben een (platte) pop: de ene pop is somber van kleur, de andere pop is vrolijk van kleur.
De sombere tekst wordt somber en langzaam opgezegd (de ene helft van de groep), de vrolijke tekst optimistisch, vrolijk en vlug (de andere helft van de groep). Wissel de groepjes af en laat de tekst ook eens zingen.
Aanvulling van mij: de poppen hoeven niet plat te zijn als je ze gewoon voor het doek laat optreden.
Met platte poppen zou je er een schimmenspel van kunnen maken. Bij de tekst van Marjolein kun je er nog een extra lamp bij aanknippen. Ook kun je op beide manieren nog iets doen met een wolk (aan een draadje) die op het juiste moment weggaat.
Dit was het deel voor de kleuters, ik hoop dat jullie er (weer) wat aan hebben. Succes!