Wil je even op een rijtje zetten wat je uiteindelijk in je les hebt verwerkt? Dat maakt het wat makkelijker om een verwerkingsactiviteit te bedenken.
Mij schiet nu net te binnen dat je uiteindelijk in een minuut of 50 moet afronden en dat je waarschijnlijk nooit meer zult ontdekken of ze er ook maar iets van hebben onthouden. Dan heb je misschien iets aan de volgende (coöperatieve) werkvorm, om en om heet hij geloof ik officieel:
Je geeft een blad aan een duo (je kunt er zelf iets leuks van maken of gewoon een blaadje in de lengte doormidden vouwen) en je laat de duo's om de beurt iets opschrijven aan hun kant van het blad wat in jouw les ter sprake is gekomen of op jouw onderwerp slaat. Maak er een soort wedstrijd van (of juist niet), dat kun je pas ter plekke het beste beoordelen, dus
links zittende ll. rechtszittende ll.
|_
zakgeld___|___
bijbaantje______| enz. enz.
Heel leuk voor jou om te zien wat er is blijven hangen.
Deze werkvorm kun je gebruiken om de voorkennis vast te stellen, maar ook (zoals nu) om te kijken wat er van de les is blijven hangen. Of het spetterend is moet jij beoordelen, maar wel doeltreffend in deze situatie.
