Ik ben nog steeds bezig met die lessen waar Joke naar verwijst. In het topic zelf zal ik nog even een uitgebreidere update geven maar het schatzoekersbord werkt in ieder geval erg fijn. Aan het einde van elke dag ga ik met de kinderen op zoek naar de diamantjes van die dag. De kinderen noemen de dingen die zij goed vonden gaan. Ik noem soms ook nog iets. Samen klappen we dan voor al die goede dingen en kiezen er twee uit die op het schatzoekersbord komen te hangen.
Op deze manier sluit ik elke dag af met iets positiefs, zelfs 'slechte' dagen. Laatst had ik bijvoorbeeld een dag dat er heel veel werd gekletst, niet goed opgelet etc. Ik had de kinderen verteld dat ik daar niet vrolijk van werd, heb een les stilgelegd... nou ja, jullie kennen het vast wel. Het voelde niet fijn, ook niet voor de kinderen. Toch zijn we diamantjes gaan zoeken en uiteraard vonden we die. Zo gingen de kinderen (en ik) toch weer met een glimlach naar huis (en met de moed om het de volgende dag beter te laten gaan).
Het mooie van dit systeem is dat je kunt sturen wat je beloont. Zo ben ik met de kinderen bezig om het werkklimaat te verbeteren (na mijn griep was dat wat minder geworden) en om de omgang met elkaar te verbeteren. Over die dingen praat ik met de kinderen, ik organiseer activiteiten om die aspecten te verbeteren en concentreer me bij de diamantjes ook op die zaken. Ik probeer steeds van beide dingen een diamantje te benoemen.
Nu weet ik niet of dit ook werkt in het vo (ik heb groep 7) maar bepaalde elementen kun je wel gebruiken volgens mij. Sowieso zou ik er met de kinderen over praten. Leg uit welk gedrag je van ze verwacht en waarom je dat belangrijk vindt.
En ik zou zeker geregeld een evaluatiemoment inbouwen, waarbij de kinderen ook zelf kunnen zeggen wat ze fijn vonden.
Complimenten geven kan inderdaad gevoelig liggen bij deze leeftijd maar je kunt wel de groep in haar geheel een compliment geven (en individuele kinderen kun je even apart nemen en een compliment geven). Ook kun je een compliment geven zonder namen te noemen. In mijn groep waren laatst veel kinderen die erg hun best deden om sneller stil te zijn en goed te werken maar door een paar kinderen bleef het toch onrustig. Ik heb toen gezegd: "Ik zie dat veel kinderen erg hun best doen om het werken en luisteren beter te laten gaan. Dat vind ik heel fijn." Zo laat je die kinderen toch weten dat je ziet en waardeert wat ze doen, zonder hun naam te noemen.