door Boompje op 01 aug 2003, 22:33
Jaja, het is al een heel oud berichtje, maar toch wil ik even reageren:
de kieskast, ik heb er mijn Lio stage meegewerkt en ben geloof ik nergens nog zo enthousiast over geweest! alleen je eigen voorbereidingpret al!
Even een korte uitleg over hoe dat op school werd gedaan.
De kast werd opgedeeld in een aantal kleuren dat gelijk stond aan het aantal groepjes in een kals. Ieder groepje had elke dag een ander kleurtje boven hun groepjes hangen en die dag mochten ze dus uit die kleur kiezen.
iedere plank / kleur besloeg dus weer een 'vakgebied'.
Bijvoorbeeld:
rekenen (met rekenwerkbladen, sommetjes, spelletjes, en een puzzel)
taal (taal, spelling, kruiswoordraadsels, woordlopers)
knutselen (kleurplaatjes, bouwplaten, ministeck)
WErkstuk maken (maar ook aardrijkskunde loco en geschiedenis keuze bladen)
Tekenen (zo'n boekje zelf leren tekenen, dus mooie dieren tekenen of andere opdrachtjes)
Lezen (stripboeken, bandje boekje, maar ook een aantal boeken met een 'mysterie' erin, met ,mooie platen, gewoon uit de bieb)
Schrijven (extra werkbladen schrijven, kalligraferen, maar ook een opstel schrijven en andere schrijfopdrachten)
Zo laat je de kinderen kiezen wat ze willen doen als ze klaar zijn, maar krijgen ze wel een gevarieerd aanbod en voorkom je dat steeds dezelfde kinderen dezelfde dingen doen.
Het is even behoorlijk wat werk om zo'n kast op te zetten, maar dan heb je er ook echt wat aan.
De werkbladen bewaarden de kinderen in hun map, eens in de zoveel tijd lieten ze deze eens zien.
en registratie? Daar deden we niets aan, de kinderen waren gemotiveerd genoeg en deden goed hun best. Dan hoef je toch niet altijd te registreren wat ze nou gemaakt hebben? De werkbladen spraken voor zich
Oja, het meeste was of zelfcorrigerend, of konden de leerlingen zelf nakijken, zodat je nergens extra druk mee was.
Ik hoop dat ik wat mensen kan inspireren, het is echt SUPER