Nou, inmiddels zit mijn kennismaking erop, en ook al mijn eerste stagedag!
Ik hoef geen hoofddoek te dragen (had ik ook niet echt verwacht), ik mag alleen geen strakke en 'blote' kleding aan. Dit leverde mij een lange overpeinzing voor mijn kledingkast op, want ik wist echt niet wat geschikt zou zijn om te dragen op zo'n eerste stage dag :S
Verder werd me verteld dat het in de Islamitische cultuur niet gebruikelijk is dat vrouw en man elkaar de hand schudden (zoals recentelijk in het nieuws, dus waarschijnlijk werd dit daarom even extra duidelijk verteld) en ik moet dus altijd afwachten of een man mij een hand geeft. Maar de meeste mannelijke collega's gaven gewoon een hand. Verder viel het me op dat iedereen op die school heel gastvrij was, ze waren duidelijk blij met een stagiaire, en ze gaven me echt het gevoel dat ik welkom was.
Mijn stageklas bestaat uit 16 kinderen, klein klasje dus. Volgens mijn mentrix presteert de klas best goed, dus dat is wel fijn.
Op mijn eerste dag vielen een aantal dingen mij op. Allereerst is er (logisch natuurlijk) heel veel aandacht voor de Nederlandse taal, veel meer dan ik op mijn vorige stagescholen heb gezien. Er heerst veel discipline in de klas, maar toch kunnen de kids aardig druk zijn (vooral als de juf even weg is

) Een aantal keren per dag bidden de kinderen; 's ochtends voordat de les begint, 's ochtends voor de ochtendpauze, voor de middagpauze en aan het einde van de dag. Deze gebeden zijn uiteraard in het Arabisch.
Vandaag heb ik nog geen les gegeven, maar morgen mag ik de hele ochtend lesgeven. Wel spannend, allerlei methodes die ik helemaal niet ken, die de nadruk leggen op de ontwikkeling van de tweede taal, in dit geval Nederlands; met dit soort methodes heb ik nog nooit gewerkt. En dan de kinderen, het zijn er maar 16, maar toen de juf eventjes de klas uit was werd ik al aardig uitgeprobeerd
Jullie horen nog wel hoe het gegaan is.
Wish me luck...