Ik heb in mijn studeerkamer een draadje gespannen waaraan ik alles hang wat ik krijg. Is het lijntje vol, dan haal ik er iets af dat inderdaad gewoon weggegooid wordt, helaas. Als ik mijn eigen klas heb, wil ik het doen zoals Meester Koen: een prikbord waar ik cadeautjes van de kinderen op kan hangen, zodat het voor iedereen zichtbaar is. En van tijd tot tijd gewoon verversen, dan komt iedereen die dat wil aan de beurt.
Bij de school waar ik mijn LIO heb gedaan, mochten er overigens geen gekochte cadeautjes gegeven worden bij verjaardagen/afscheid. Om te groot onderscheid tussen kinderen te voorkomen. Een goede regel vind ik. Ik kreeg dus veel veldboeketten (prachtig!), tekeningen en geknutselde doosjes voor frutsels, zelf gemaakte kettingen van macaroni en kralen. Door de klassenmoeder was er een cadeautje gekocht dat uit naam van alle kinderen werd gegeven: een mok (voor de liefste juf

) een pen met mijn naam, een leuke rieten tas voor al het nakijkwerk

en een prachtige bos bloemen. Allemaal dingen die ik nu lekker gebruik en van de bloemen heb ik ook genoten.
De tekeningen zijn inmiddels al wel verdwenen, de doosjes en de kettingen zijn enigszins gereduceerd en de veldboeketten zijn verdord, maar de herinneringen blijven.
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.