Haai

Is er een van de onderwerpen die je voorkeur heeft?
Ik heb zelf onlangs een les gegeven over oppervlakte en omtrek aan groep-6 kinderen waarbij ze op hun werkblad de oppervlakte (en omtrek) van tuintjes (incl. terras, beplanting, zwembad, etc..) moesten uitrekenen. Een andere opdracht was het van Lego nabouwen van een tuin zoals beschreven op het werkblad. Een aantal oppervlaktematen (1 Lego-nopje = 1m2) van onderdelen in de tuin moesten ze maken en er vervolgens een foto van maken met hun iPad. Ik snap dat dit in jouw situatie misschien niet haalbaar is. Tijdens de instructie in de les zijn ze verschillende items in het lokaal gaan opmeten. Denk dan aan de oppervlakte van een kastdeur, het bord, de verwarming, de deur. Ik weet niet wat het exacte doel (de leerstof) is van je les, maar bij mij ging het erom dat ze door hadden dat de lengte keer de breedte de oppervlakte opleverde. Op hun werkblad kwamen keersommen (lengte x breedte) die ze wel eenvoudiger konden uitrekenen.
Minecraft (computerspel) is ook volledig opgebouwd uit blokjes. Ik denk dat de jongens dat misschien wel heel leuk vinden.
Wat is het doel van de les met de klokjes?
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.