Hallo iedereen
Ik zal eerst even de situatie uitleggen. Ik geef les in de lagere school in België (groep 3 t.e.m.

, maar heb nog geen vaste klas. Ik heb wel een heel uitgebreide klasbibliotheek die ik bij elke lange interim mee neem. Ik maak telkens een lijst van de boeken die aanwezig zijn in de klas zodat ik op het einde van de interim aan de hand van die lijst alle boeken kan verzamelen. En daar zit het probleem: na elke interim zijn er boeken verdwenen (Lees: kinderen nemen soms boeken mee naar huis, ondanks het feit dat ik heel duidelijk aangeef dat de boeken in de klas moeten blijven). Bij de laatste interim verdwenen drie recent gekochte boeken (meer dan 30 euro waard dus). Ik vind dat heel jammer! Ik las vroeger heel graag, maar het aanbod in de klas was nooit uitdagend. Ik investeer dus in een mooie bibliotheek (recente boeken, ik ga mee in de reeksen die de kinderen leuk vinden, ...) om de kinderen die graag lezen een plezier te doen en om kinderen die niet graag lezen aan te zetten tot lezen.
Heeft iemand een idee om het lenen van boeken overzichtelijker te maken? Ik had gedacht om mijn boeken dichter bij mij bureau te zetten. Dan kiezen de kinderen een boek en komen ze langs bij mij om de titel en hun naam te noteren. Ik noteer het dan ook als ze het boek terug indienen. Een nadeel aan deze manier van werken, is het voortdurend gestoord worden door kinderen. De kinderen mogen lezen als ze klaar zijn met hun taak. Het zal storen als er plots 5 kinderen aan de instructietafel staan om een boek in te dienen of uit te lenen. Ik zou ze het ook zelf kunnen laten noteren, maar dan zullen er kinderen zijn die vergeten noteren (en dan ben je niets meer met dit systeem).
Hoe doen jullie dit?