Ik ben sinds vorige week , twee keer per week 20 minuten lees moeder bij groep 3 van mijn dochter. De klas word in drieën verdeeld over drie plaatsen in de school. Tot groot ongenoegen van mijn dochter moest ik een andere groep begeleiden en vandaag met de andere juf weer. Dus heb ik de juf gevraagt of ik niet bij mijn dochter's groep mocht. Tot mijn grote verbazing vertelde zij mij dat ze zelf liever bij de zwakste lezers zat, omdat daar veel kinderen zich moeilijk kunnen concentreren, maar de laatste vijf minuten zouden we kunnen ruilen.
Logisch.......alleen hoor ik nu vandaag voor het eerst,per toeval dat mijn dochter bij de zwakste lezers zit. Ze zag blijkbaar aan mijn reactie, mijn mond viel open

Wat ik nu graag van jullie zou willen horen is of het gebruikelijk is dat de ouders niks horen als hun kind bij de langzaamste lezers hoort. Haar groepje van tien kinderen zaten op lees niveau M3 of E3 terwijl de rest dus M 4 of hoger heeft.
Mijn oudste dochter ( groep 5 ) is zo' n goede lezer dat ze Avi uit is,ze hoeft verder nooit geen leestest meer te doen, leest veel en graag, denk dat ze sneller leest dan ik! En ik ga ook niet zitten voor 500 bladzijden. Hierdoor is het lastig vergelijken voor mij. Ik wist wel dat Megan langzamer leest dan haar zus, maar omdat ze heel streberig is wil ze zelden hardop lezen met mij. We oefenen wel eens de kern woorden ,maar die leest ze zo snel op dat ik denk dat ze niet meer hoeft te oefenen.
Nu snap ik waarom ze niet graag leest, al pakt ze de laatste tijd wel uit zichzelf een boekje en begint ze ook de boekjes van mijn peuter tweeling voor te lezen. Ik ga nu wel iedere dag met haar lezen, ik verkoop het wel als gezellig iets doen met alleen wij tweeën

Maar het stoort mij wel dat ik dit nu pas weet. Niet omdat ik wil dat ze de beste van de klas word, maar ik gun mijn dochter hetzelfde plezier in lezen dat ik zelf ervaar en haar zus ook,al weet ik dat niet iedereen van lezen houd ,al kan ik mij daar weinig bij voorstellen.
Nu begrijp ik waarom ze pas sinds enkele weken uit zichzelf een boekje pakt , ze kan sinds kort pas lezen per woord i.p.v per letter, als iets veel moeite kost is dat natuurlijk niet leuk!
Maar ik had dit graag eerder geweten dan waren we meteen gaan oefenen. Ik ga ook haar andere juf nog ff aanspreken waarom dit niet verteld is in het10 minuten gesprek. Of overdrijf ik nou? Ik vind lezen belangrijk omdat ik er zelf zo' n plezier aan beleef, maar misschien leg ik de lat te hoog voor Megan? Ik ben mijn oudste dochter gewend, maar die haalt negens en tienen, dus ik weet niet zo goed wat normaal is.
Ik hoop op reacties