Doordat wij met diverse trainingen hebben meegedaan, wordt er nu regelmatig geobserveerd in de klas. We (de kleuterjuffen) krijgen weleens te horen dat de differentiatie beter zou kunnen. Ze geven ons dan tips als 'Ga na de les nog even door met een groep(je) die moeite had met de oefening. Ik vroeg me af wat de andere kinderen dan moeten doen. Ze gaven aan dat zij dan even zelfstandig aan het werk moeten. Organisatorisch vind ik dit ontzettend lastig. Ik wil ze zinvol aan het werk zetten, maar ook zelfstandig. Ze zeiden dat het misschien met de speelwerkles kan, maar mijn kinderen zijn niet allemaal zelfstandig genoeg om dan zelf met een werkje aan de slag te gaan. Zeker de jongsten niet. En om ze dan eerst met ontwikkelingsmateriaal aan de slag te laten gaan en daarna met hun werkje te beginnen, vind ik eigenlijk veel te omslachtig.
Ik vraag me af of jullie ook, op deze manier of een andere manier, met verlengde instructie werken.
Misschien nog even handig om te weten: ik heb een instroom/1/2 combinatie van (momenteel) 27 leerlingen. Elke ochtend beginnen we met 15/20 minuten inloop. Tijdens deze inloop ga ik met kleine groepjes aan de slag op taal- en rekengebied.
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ideeën/werkwijzes/tips!