Niet zenuwachtig zijn, stage is juist super leuk!
De eerste dag begin ik altijd met een gesprekje met je begeleider. Bedenk van te voren of er nog dingen zijn die je vooraf aan de dag wilt weten, dit kun je haar dan vragen.
De kinderen vinden jou vaak al direct heel interessant en willen vanalles van je weten. Ik stel me altijd voor en beantwoord daarna nog wat vragen van de kinderen. Daarna ga ik altijd even achterin de klas zitten en observeer de kinderen en hoe mijn begeleider de lessen geeft.
De kinderen krijgen meestal eerst een opening, daarna een uitleg en kunnen redelijk snel aan het werk. Soms moeten ze eerst zelfstandig aan het werk, maar tijdens een moment waarop de kinderen vragen mogen stellen en/of overleggen loop ik altijd rond en help kinderen met hun eventuele vragen. Zelf stel ik meestal ook eens tussendoor een kind een vraag zachtjes, over de gang van zaken in de klas wbt. wc-gang, nakijken of wat dan ook. Dat zorgt voor een leuk contact met een aantal kinderen, en ze vinden het vaak leuk om jou ook wat te helpen.
Je stagebegeleider zal je gedurende de dag wel een beetje begeleiden, misschien vraagt hij of zij je om een boekje te lezen met (een aantal van) de kinderen. Of een leerling te begeleiden die nog ergens moeite mee heeft.
De eerste dag is altijd ontzettend leuk. Het lijkt heel spannend maar de meeste dingen wijzen zichzelf wel en het valt vaak reuze mee. Kijk, leer en geniet.