Als Kinder- & Jeugdpsycholoog die zich specifiek richt op onderwijs en hoogbegaafdheid, ben ik natuurlijk veel bezig met intelligentie onderzoek. Inmiddels heb ik zoveel verslagen langs zien komen van verschillende testen, dat ik wel merk hoe belangrijk het voor alle betrokkenen is om een goed onderzoek te hebben naar de intellectuele kwaliteiten van een kind. Zeker voor de aanpassingen op school is het erg belangrijk om inzicht te hebben in de intelligentie onderzoeken die er zijn en een scherpe kijk te hebben op wat deze onderzoeken opleveren aan informatie. Dat is namelijk wel meer dan een IQ score.
Daarom is het zo belangrijk om een goede test en een goede onderzoeker te hebben. Onlangs is er een nieuwe IQ test uitgegeven, de Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentie Test tweede editie (RAKIT-2). Ik heb deze nu zelf een aantal keren af mogen nemen bij hoogbegaafde kinderen. De kwaliteit van deze test is beter beoordeeld dan de gangbare test, de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III). Hoewel ik allebei de testen erg prettig vind om mee te werken, zie ik zeker dat de WISC-III verouderd is en de RAKIT-2 meer kwalitatieve informatie op kan leveren. Mits gedaan door een goede onderzoeker.
De WISC-III zal vast nog een tijd niet uit het oog verdwijenen, dat is ook niet erg volgens mij. Ik wilde vooral de mensen hier erop attenderen dat er een nieuwe test in omloop is. Voor wie er maar interesse in heeft

Vriendelijke groeten,
drs. Lisanne van Nijnatten