door Koekblikje op 20 jun 2013, 16:24
Leuk!
Ik werk op een Montessorischool en werk ook in een groep 3/4/5 combinatie. Dit is natuurlijk anders dan hoe jij het gaat doen, maar wellicht heb je iets aan deze tips.
Het is inderdaad zo dat groep 3 veel aandacht vraagt. Hier gaat (vooral in het begin van het jaar) veel aandacht naartoe. Zelfstandig werken is dan nog best wel lastig. Ik geef aan het begin van de ochtend vaak een groepslesje voor groep 3. Groep 4 en 5 die werken al zelfstandig (mogen niet naar je toe komen! benadruk dat echt goed, en als ze niet weten hoe het werkje werkt, moeten ze een ' wacht werkje' of een ander werkje pakken).
Na het groepslesje (meestal veilig leren lezen en schrijven, duurt ongeveer 12 minuten) zet ik groep 3 aan het werk en loop ik mijn ' ronde ' langs de andere kinderen. Ik help ze zo veel mogelijk op weg, mits het geen lange les is. Ik heb zo'n handige kruk op wielen en rijd dan langs de kinderen om ze te helpen.
Groep 3 mag dan naar me toe komen met hun werkje (kijk ik meteen na, geef ze feedback). Groep 4 en 5 mogen niet naar me toe komen om te storen. Zij hebben een kaartje op tafel (groen = lekker aan het werk, rood = ik heb een vraag).
Als groep 3 klaar is met hun taakje, kan je ze een (gemakkelijke) vervolgopdracht geven. Iets wat ze al kunnen, of wat een langere tijd duurt. Bijvoorbeeld woordjes leggen met de letterdoos. Zo heb jij weer tijd voor je andere kinderen.
Het is in het begin even schipperen, maar zorg ervoor dat ze snel zelfstandig worden. Bij mij leveren ze bijvoorbeeld hun werkjes in, in een map. Ze hoeven ze niet naar mij toe te komen met: 'juf ik ben klaar'. Wees consequent hierin.
Groep 4 (en soms ook 5) vinden het soms nog best lastig om 'minder' aandacht te krijgen. Benadruk dat ook (het is vervelend, maar.... toen jullie in groep 3 zaten toen... jullie zijn al zo goed zelfstandig .... ).
Het geluk is dat wij veel lessen hebben waarbij groep 3 eventjes uit de klas wordt gehaald, bijvoorbeeld voor een muziekles of handvaardigheidles. Op zo'n moment heb je dan ook weer even tijd voor groep 4 en 5.
Meestal na de herfstvakantie weten de 3e groepers hoe het allemaal werkt in de klas, en kan ik ze meer loslaten. Dan mogen ze niet meer zomaar bij mij komen, moeten ze netjes hun werkje op de hoek van hun tafel leggen en doorgaan met het volgende werkje. Ik schrijf dan bijvoorbeeld op het bord op welke werkjes ze moeten maken die dag.
In groep 4 en 5 geef ik ook aan wat ze ongeveer per dag af moeten hebben.
Laat ze elkaar veel helpen, laat ze zelfstandig worden. Mijn regels zijn heel duidelijk in de klas, ze mogen veel (mits ze er geen misbruik van maken) en dat werkt heel goed. Ze mogen pakken wat ze nodig hebben, door de klas lopen, op kleedjes werken, met elkaar werken, mits het maar fluisterstil is en ze elkaar niet storen. Maken ze hier misbruik van, gaan de teugels heel strak.
Het is leuk hoor zo'n combinatie groep! Veel succes ermee en als je nog iets wilt weten moet je maar een gil geven.