Beste PABOforum leden,
Binnenkort heb ik een beoordeling van stage.
Van tevoren komen enkele mensen kijken naar een les.
Ik wil starten met een verhaaltje over straf krijgen --> dit wil ik koppelen aan het sociaal-emotionele thema waarden of normen, confllicten ed.
Hieronder de criteria:
⢠De student verantwoordt waarom het thema van het prentenboek, het verhaal of de tekst aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen uit de stagegroep.
⢠De student organiseert en leidt een klassengesprek waarbij de leerlingen via een coöperatieve werkvorm hun mening geven over het (thema van het) prentenboek, het verhaal of de tekst.
⢠De inhoud van het prentenboek, het verhaal of de tekst wordt in beelden weergegeven. De klassenopstelling is zodanig dat alle leerlingen goed zicht hebben op de prenten uit het boek of de beelden via het smartboard.
⢠In het les voorbereidingsformulier wordt aangegeven waar de differentiatie op gebaseerd is (MI-test, Cito, methode-gebonden toetsen, observaties, info van leerlingen etc.).
⢠De student maakt een lesvoorbereiding voor zijn stagegroep, waarbij rekening gehouden wordt met verschillen tussen kinderen.
⢠De activiteit heeft een vak(didactische) relatie met Nederlands, levensbeschouwing, drama, en ICT. Per onderdeel staan de volgende criteria centraal:
Nederlands: De student zorgt ervoor dat de fasen voor, tijdens en na het lezen duidelijk herkenbaar zijn.
De student maakt gebruik van effectieve strategieƫn voor begrijpend lezen.
De student zorgt er voor dat zijn taalgebruik is afgestemd op het niveau van de leerlingen.
Levensbeschouwing: De student gaat actief in op de levensvraag van leerlingen met ruimte voor eigen ervaringen van leerlingen.
Drama: De student toont een goede mimiek en laat goede articulatie en volume horen.
ICT: De student maakt gebruik van aangereikte ict-techniek.
Het taalgebruik van de student is afgestemd op het niveau van de leerlingen uit de stagegroep.
⢠In de lesvoorbereiding en lesuitvoering van de beroepshandeling wordt duidelijk op welke plaats in de didactische route de differentiatie concreet vorm krijgt. De student beschrijft de instructie aan en specifieke begeleiding voor de leerlingen die voor een gedifferentieerde opdracht in aanmerking komen.
⢠Het resultaat van de lesactiviteit wordt zichtbaar gemaakt (b.v. in de vorm van een woordspin, een placemat, een verhaal, een tekening, een drama-activiteit, een rap).
Ik zou enkele ideeƫn echt waarderen.
Alvast hartelijk dank!