door JuffieMel op 10 sep 2012, 10:36
Ik heb hem afgelopen vrijdag behaald. Ik was ook erg zenuwachtig, want ik had niks voorbereid. De onze was dan ook een pre-test. Oftewel: als je hem haalt, telt hij mee en haal je hem niet, dan kost het je geen kans. Je hebt immers 3 kansen om hem te behalen. Tijdens de toets vond ik het wel erg moeilijk en was heel erg diep aan het nadenken, wat dus tijd kost. De toets is adaptief. Dat houdt in dat de toets zich aanpast op jouw niveau. Beantwoord je een moeilijke vraag fout? Dan krijg je een makkelijkere vraag. Doe je ook deze fout, dan worden de opgaven makkelijker. Maar, beantwoord je dan een vraag weer goed, dan wordt de volgende som weer moeilijker enz. Op een gegeven moment kreeg ik de meest makkelijke vragen (zonder rekenmachientje, die krijg je bij moeilijke opgaven vaak alleen). Dus, ik was er al van overtuigd dat ik het niet had gehaald. Maar, wonder boven wonder, ik voldeed wel degelijk aan de landelijk vastgestelde norm!
Wat ik hiermee wil zeggen is: maak je niet druk! Zelfs zonder voorbereiding is het te halen, zoals je ziet.
Als je toch wilt oefenen, zou ik de trucjes om sommen op te lossen even doornemen. Op internet zijn er genoeg sites die je hiermee kunnen helpen. Denk hierbij aan trucjes voor breuken, keersommen, deelsommen, min- en plussommen. Oftewel: de basisvaardigheden. Neem ook goed de inhoudsmaten en lengtematen door en de formules hiervan. lxbxh enz. Dan moet het, als het goed is, wel goed komen! Je hebt in totaal 2 uur de tijd, dus alle tijd voor de 50 sommen. De eerste 15 sommen is hoofdrekenen en daar heb je 15 minuten voor.