door super_juf op 16 jun 2012, 11:04
Ik heb ook eerst mbo 4 gedaan (onderwijsassistent maar denk dat dit niet uitmaakt). Ik vond het een prettige aansluiting omdat ik al praktijkervaring had opgedaan voor de klas. Dit zul jij waarschijnlijk niet hebben? Het is goed te doen maar pabo is veel werk.
Bij veel opleidingen kun je halverwege het jaar instromen. Of dit bij Inholland ook kan, kan ik je niet vertellen. Zou even contact opnemen met de school of op de website kijken.
In het basisonderwijs zit je in schaal LA. Als starter krijg je een beginsalaris van €2350,- (ongeveer hoor, weet het niet exact). Dit is bruto. Netto zul je hier denk ik tussen de €1600 en €1700 euro aan overhouden. Dit is wel bij fulltime dienstverband.
De banen liggen nu niet voor het oprapen. Men zegt: 'Door de vergrijzing zullen veel leerkrachten stoppen en dan zijn er genoeg banen'. Dit zei men 10 jaar geleden ook al. Dus het is moeilijk.
Ga er vanuit dat je in eerste instantie invalwerk zult gaan doen voor een stichting. Persoonlijk vind ik het niet prettig om niet te weten waar ik aan toe ben. In eerste instantie wilde ik invalwerk gaan doen op een cluster 4 school (kinderen met gedragsproblematiek). Hier vond ik het zeer voordelig dat ik in een poule zat binnen dezelfde school. De reden hiervoor was dat deze kinderen 'vaste gezichten' moeten hebben.
Tip voor de pabo: Ga stages doen op verschillende soorten onderwijs. Ik denk dat je nu nog helemaal geen ervaring hebt? Zo kom je in de loop der jaren erachter waar jij achter staat. Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat ik wel graag met een vaste groep wil werken maar met jongeren en niet met basisschoolkinderen.
Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....