Dank voor de reacties! & Joke, je slaat de spijker op zijn kop. Wat jij schrijft over hooguit twee keer waarschuwen lees ik ook in de literatuur over orde ed. Maar eigenlijk staat nergens...wat dan???? Strafregels is not done op deze school en ik hou er ook niet zo van eerlijk gezegd. Maar wat is dan die concequentie? Wat komt na waarschuwing twee? MIsschien ben ik niet creatief hierin maar dat je bij een proefwerk een kind even kan laten zitten met de armen over elkaar, daar zou ik zelf nooit opkomen. Maar het werkt wel! Ik probeer mijn register ideeën bij te vullen want nu sta ik voor mijn gevoel soms met lege handen, tenzij ik meteen echt flink straf door een kind in de andere klas te laten werken, wat zij vreselijk vinden. Overigens voor al die kinderen die moeilijk gedrag vertonen zijn inmiddels beloningskaarten gemaakt. Ook bij de andere docent speelt dit maar ik denk soms wel dat het bij mij meer speelt dan bij haar.
Wat ik me realiseer is dat de kinderen nog niet gewend zijn in een combinatiegroep te werken. Uitgestelde aandacht @ nooit van gehoord. Dat is wennen en dat snap ik ook wel. Toch...dit is een groep met veel jongens en ik denk dat er inderdaad kinderen bij zijn die wel mijn grens op willen zoeken. Dat geldt in ieder geval voor het kind wat geluid maakt. Dit is een kind met opstartproblemen en die probeer ik te ondervangen door vrij snel bij hem langs te gaan om hem even op gang te helpen, maar als ik met instructie in de andere groep bezig ben krijgt hij ruimte om te duiken en begint te rommelen.
De sommenweigeraar is een kind wat het moeilijk vind. Ik heb het hem gevraagd, hij vind vooral rekenen stom. Ik heb gemerkt dat eerst nog eens uitleggen en vervolgens negeren eigenlijk het beste werkt en als hij wel werkt is hij erg gevoelig voor complimentjes. Maar ja die kan ik pas geven als hij aan de slag is. Na even negeren kiest hij dan uiteindelijk meestal eieren voor zijn geld, maar dan krijgt hij het niet meer af.
Wat betreft het lopen naar de computer, dat doet hij als er een ander kind op aan het werk is (mogen ze doen als ze klaar zijn). Een idee zou zijn hem weg te draaien van de computer zodat hij er geen zicht meer op heeft. Is ook wel een idee. Ik zal eens tellen hoe vaak ik zijn naam moet noemen vanwege kletsen of lopen. Voor mijn gevoel heel vaak, tijdens het lezen (half uur) zeker wel vier keer denk ik. Dan loopt ie niet maar kletst.
Bij vragen stellen vind ik het instellen van een aantal vragen een goed idee. Het gaat hier om vragen die niet over de stof gaan maar over privileges. Mag ik dit...mag ik dat... Ik probeer het voor te zijn door van te voren duidelijk aan te geven wat wel en niet mag. Dat werkt soms wel maar soms ook niet. Vooral mokken vind ik een vervelende houding, het is eigenlijk het beste te omschrijven als divagedrag. Dat mokken negeer ik overigens al vraag ik me soms wel af of het niet beter is om daar juist wel iets mee te doen. Andere kinderen zien dit ook en mijn sommenweigeraar is erg gevoelig voor andere kinderen hun gedrag. Voor je het weet zit hij ook met zijn armen over elkaar te mokken. Ik denk dat negeren hier toch het beste werkt.
Even op een rijtje:
Allereerst ten alle tijden vooraf duidelijk benoemen wat je verwacht van de kinderen.
Kijk ook eerst altijd naar de oorzaak van het probleem.
Bespreek het gedrag met het kind om te kijken wat de oorzaak is en of daar iets aan gedaan kan worden.
Mogelijk consequenties als iemand herhaaldelijk hetzelfde storende gedrag vertoond zonder goede reden:
Bij herhaaldelijk van de plaats lopen:
1. Tafel wegdraaien van dat wat afleidt
2. Afspreken dat een maatje helpt hem te herinneren aan de afspraak
3. Teken afspreken met hem om hem eraan te herinneren dat hij naar zijn plaats moet gaan
Geluid maken:
1.
Kletsen:
1. Apart zetten
Niet werken:
1. Na schooltijd afmaken
Vragen naar de bekende weg:
1. Negeren
2. Aantal vragen afspreken die gesteld mogen worden
Met iets gooien:
1. Meehelpen opruimen na schooltijd
Logeeradres voor het poppetje vind ik erg leuk! Dat ga ik zeker zo benoemen

Het lijkt nu net of het heel vervelend is, maar gelukkig zijn er ook dagen dat dat gedrag minder voorkomt en de sfeer beter is. Met name na het weekend is de sfeer niet altijd leuk en moet ik er keihard aan trekken. Ik doe al energizers, maak een praatje aan het begin van de ochtend en probeer te investeren in de sfeer.
Aanvullingen op het lijstje zijn heel erg welkom, juist ook simpele tips als armen over elkaar etc. zijn bijzonder welkom.