Even kort de situatie, ik ga binnenkort invallen in een groep 3 ik wordt daar de derde leerkracht.
Naast ziekte van de leerkrachten is er in de klas een probleem met gedrag. De leerprestaties schijnen wel op niveau te zijn maar er zitten een aantal leerlingen in de klas waarvan de handleiding niet leesbaar is

De eerste is jongetje met PDD-NOS waar het wel redelijk mee gaat. Hij is nog wel erg opvliegend en zijn klasgenootjes willen hem weleens uitdagen. Dus dat leidt wel tot vechten vooral met een ander jongetje waarvan de vader het nu wel gehad heeft. Vader is boos en wil dat er NU iets verandert.
Het andere jongetje dat voor de huidige leerkracht een groot probleem vormt is een Turks jongetje. Hij heeft de leerkracht geschopt en scheld haar ook uit. Het woord schorsing is al gevallen. De ouders van het jongetje vinden dat het aan de juf ligt, thuis en op de voetbalclub is er niks aan de hand. Maar op school loopt het dus dagelijks uit de hand. School vermoedt wel een gedragsstoornis maar ouders willen daar niks van weten. Mij is aangeraden om heel consequent en streng te zijn tegen deze jongen en alles in de kiem te smoren.
Het plan is dus dat ik tot de zomervakantie voor deze groep kom te staan en het allemaal op de rails krijg. Ik wil geen valse start maken en wil dus vanaf het begin mijn regels en grenzen goed duidelijk maken bij alle leerlingen. Ik wil ze dus op papier maar de regels van school staan zowat allemaal in ontkenning erop (We vechten niet, We bedreigen elkaar niet etc.) daarnaast is het een lijst van 20 punten. Ik zou graag max. 7 regels willen hebben en dan positief geformuleerd waar ik in de klas mee uit de voeten kan. Waarmee dus meteen duidelijk is wat ik verwacht van de leerlingen.
Mijn eerste ideeën zijn:
1. We zijn aardig voor elkaar. (of We hebben respect voor elkaar.)
2. Iedereen doet goed zijn best.
3. In school gedragen we ons rustig.
4. We luisteren naar elkaar.
Wie heeft zelf mooie regels voor in de klas of wie heeft nog aanvullingen of opmerkingen op mijn lijstje?
Alvast bedankt!