Ook ik sluit me aan bij Joke en Smile: niet opgeven hoor! Manana, ik begrijp uit jouw stukje dat je in een ongeorganiseerde situatie terecht bent gekomen en daarbij afhankelijk van een mentor die jou niet goed kan begeleiden. Jouw frustratie en alles waar je tegenaan loopt is dan ook heel goed te begrijpen. Jij kon excelleren in je andere stages omdat je mee kon in een overzichtelijke situatie waar je steun aan had, denk ik. Jouw talent kan zich niet ontplooien waar het een rommel is, tenzij je zelf (en eventueel met hulp van anderen) er een plek van kan maken waar jij goed kunt werken. Ik vind de tip van Joke dan ook een heel goede!
Als ik terug kijk (en nu rondkijk) herken ik het ook heel goed bij mijzelf. Het kost me heel veel energie om ergens "bij" te blijven tenzij er ritme en regelmaat is. Als dat ontbreekt, moet ik dat eerst creëren (ik bedenk 's ochtends de volgorde van de dingen die ik moet doen, heb overal briefjes voor) en dan gaat het fijn.
Dit is een deel van wat ik laatst schreef in een brief aan iemand waaraan ik merkte dat 'ie toch wel moeite had om met me om te gaan op momenten dat ik zelf even vastloop en echt conflicten ontstaan wegens onbegrip van de ander en onmacht van mijzelf, hopelijk helpt het je relativeren:
Ik heb behoefte aan regelmaat en ritme. Op mijn werk en thuis heb ik één en al patronen van hoe laat, waar en hoe vaak ik iets doe. Het helpt altijd door alles heen: regelmaat en ritme zorgen er, net als mij hartslag, voor dat ik in leven blijf in mijn lichaam. 's Ochtends lig ik vaak minutenlang bij te komen van een indringende droom, ben er soms nog uren mee bezig en de sfeer bepaalt mijn dag. Heel bewust moet ik het loslaten of wegzetten wil ik mij vrij voelen.
Ook is er een soort vreemde “logica” in mij die het ene moment zus is en het andere moment zo. 't Is namelijk maar net wat ik de vorige nacht heb gedroomd, ik zojuist heb bemijmerd of wat er ineens mij te binnen schoot. Mijn beleving van iets, mijn mening over iets kan dan ineens totaal anders zijn en toch ook helemaal waar zoals ik het ervaar. Voor een ander lijkt het draaikonterij, maar ik zie dan ineens alles in een heel nieuw licht en ben alleen maar blij.
Het is misschien niet makkelijk voor je om met deze eigenschappen van mij om te gaan. Ik kan zomaar op een ander onderwerp in een gesprek overstappen zonder oppervlakkig te zijn: het gaat diep, wel snel. Als er sprake is van een conflict dan is dat daarom voor mij heel snel over. Voor mijn beroep als juf is het ideaal. Als volwassenen onder elkaar lijkt het misschien alsof ik snel van een conflict af wil, integendeel: ik wil juist weer vrolijk verder als alles is uitgesproken en wederzijds goed bevonden. En echt vrolijk verder, wat misschien ook wel irritant is voor de ander juist na een conflict. Maar als iets goed is gemaakt ben ik gewoon heel erg blij en wil dat ook uiten.
Aan de andere kant voel ik me heel verstoord als iemand mijn ritme doorbreekt met iets. Dan kan ik enorm van slag zijn en met half uit mijn lichaam getrokken voelen. Het kost me dan moeite weer er in terug te komen en me weer “heel” te voelen.
Manana, goed dat je schreef. Blijf bij jezelf en weet wat je kunt!