Ik zal eerst even iets over mij vertellen: ik ben een 3e jaars onderwijsassistent en loop stage in groep 3-4 op maandag,dinsdag en woensdag. Een supergroep, rustig, gezellig, leergierig en lief voor elkaar! Donderdag en vrijdag volg ik de les op school!
Maandag:
Trinngg.. dat was de wekker! Half 7 is wel erg vroeg de 1e dag na de vakantie. Na een slechte nacht te hebben geslapen door uitslag op mijn rug ben ik onder de douche gegaan en lekker ontbeten. Tas stond al klaar dus ik ging vol goede moed om kwart voor 8 naar stage. Todat ik weg wilde rijden ⦠lekke band!! Grr, dat was een flinke tegenvaller. Zeker omdat het ruim een half uur lopen is naar mijn stage. Gelukkig wilde mijn vader mij brengen. Eerst een levensgevaarlijke tocht door het park; wat een gladheid! Bracht mijn vader me naar mijn stage. Om 8.15 was ik er. Gelukkig net op tijd. Ik zou de kring doen vandaag, er komen 2 Amerikaanse kinderen en mijn begeleidster, die normaal gesproken directrice is, had met hun een intakegesprek. 1 van die Amerikaanse kinderen komt bij ons in groep 3, een meisje. Best spannend voor de kinderen, vooral omdat ze Engels spreekt. Alles stond al klaar in de klas en na even gauw het programma doorgenomen te hebben kwamen de kinderen en de ouder met gewassen luizentassen!! Die heb ik uitgedeeld en daarna zijn we van start gegaan met de kring. Het viel me op dat ook de kinderen moeite hadden met opstarten. Gelijk maar afspraken voor in de kring gemaakt: we lachen niet om elkaar, maar met elkaar, niet door elkaar heen praten en we vertellen het allerleukste van de vakantie! Dit viel in goede aard bij de kinderen en ondanks een paar drukke kids hield iedereen zich aan zijn woord. Het mooie was dat ze elkaar ook corrigeerden. Tijdens de kring kwam het nieuwe meisje even langs. Na de kring heb ik het woordpakket van groep 4 aangeboden terwijl groep 3 lekker aan het lezen was. Zo zelfstandig als de kinderen al zijn, super! Nadat groep 4 aan de slag was gegaan, nam ik groep 3 mee naar het overblijflokaal om het ankerverhaal van kern 6 veilig leren lezen te vertellen. Dit kost altijd wat tijd, maar de verhalen zijn ontzettend leuk! Om half 10 een korte instructie van het werkboekje en een differentiatie opdracht kon groep 3 ook aan het werk. Ze hadden het snel af en voor we het wisten was het alweer pauze. Na een grappig verhaaltje van Kolletje konden de kinderen naar buiten. Daar bleek precies welke kinderen moeite hadden met opstarten. De leerling waarvan wij het al verwachtten lag op de grond. Hij was al een paar keer van zijn stoel gevallen, de punt van zijn potloden vielen er af en hij was luidruchtig. Na het rekenen ook nog schrijven gedaan met groep 3. Ik zag dat iedereen krampachtig zat te schrijven dus ik besloot er even beweging in te gooien. Hoofd, schouders, knie en teen, theo theo en tsjoe tsjoe wa deden het erg goed en van die momenten kan ik zo genieten! Om 12 uur was het even pauze. Heerlijk even buiten gelopen en daarna nakijken. ās Middags niet veel gedaan. Groep 3 is zwemmen en mijn begeleidster geeft les aan groep 4. Met mijn instructiegroepje ben ik gaan lezen en wat zijn ze weer vooruit gegaan! Verder nieuwe dagritmekaarten gelamineerd, opgeruimd en nagekeken. De dag zat er weer op! Mijn vader kwam me ophalen en eenmaal thuis even lekker tv gekeken + gekookt. Na het eten heb ik mijn nieuwe IPOD volgezet met muziek en ben ik met mijn moeder gaan sporten! Eenmaal terug van het sporten zat er een mailtje van school in mijn inbox dat mijn Examenportfolio voldoende is en dat ik nu mijn GO krijg! Dat betekent dat ik aan de Proeve van Bekwaamheid kan beginnen! Yes! Nu zit ik weer thuis en ben ik kapot na dag 1 van de vakantie. Morgen komt het Amerikaanse meisje in de klas en ik ben erg benieuwd naar het niveau. Ook is er een invaller, dus dat betekent meestal: veel lesgeven!
Dinsdag:
Toen de wekker vanmorgen ging was ik me een beroerd. Alles wat leek op griep had ik op dat moment.. Toch maar naar stage gegaan. Mijn vader bracht me weer en omdat hij ook naar zijn werk moest was ik om 5 over half 8 op school. Heerlijk, zo had ik de tijd om even te rommelen. Alle spullen klaargelegd, het bord klaargemaakt, digibord aan, even wat opruimen en het was alweer tijd om te beginnen. Op dinsdag starten we altijd met gym. Niet mijn favoriete vak, maar ik ging het vandaag toch geven. Onze invalster heeft geen gymopleiding en wist niets van de gymles af. Ik wist daarvan dus heb ik een spelles voorbereid. We begonnen met dansen. Iedereen deed leuk mee en dat kwam vooral omdat ik zo enthousiast was. Na wat moeilijkheden met een leerling die de invalster overnam ben ik verder gegaan. We hebben het spel fruitmix gedaan. Erg leuk en geslaagd! Toen was het alweer tijd voor het laatste tikspelletje: slaaptikkertje. De kinderen hadden er nog nooit van gehoord. Even een korte uitleg: De kinderen gaan verspreid over de zaal liggen en gaan slapen. De leerkracht kiest 2 tikkers uit, tikt die op de rug en geniet even van de rust! Daarna maakt de leerkracht de kinderen wakker met een wekker en dan moeten de tikkers die jij hebt uitgekozen de andere kinderen tikken! In het begin weet natuurlijk niemand van elkaar wie de tikkers zijn! Dat maakt het zo leuk. Na het eten en drinken zijn we aan de slag gegaan .De invalster met groep 4 en ik met groep 3. Zoals ik jullie vertelde is er vandaag een nieuw meisje in de klas gekomen. Ze kwam heel verlegen binnen, maar tijdens de gymles deed ze net zo leuk mee als de rest van de kinderen. Zoals bij alle nieuwe kinderen ( 5 in totaal dit jaar ) is ze erg goed opgevangen! De Veilig Leren Lezen les was natuurlijk moeilijk voor haar, maar ze kon al wel letters benoemen. De kinderen vertelden de letters in het Nederlands aan haar en zij vertelde het in het Engels. De kinderen hebben vandaag dus ook een paar letters in het Engels geleerd! De les op het digibord was een gezellig half uurtje. Na de pauze zijn de kinderen aan de slag gegaan en ik merkte dat er een aantal kinderen duidelijk moeite hadden om op te starten na de vakantie. Na de leesles kwam de rekenles. Deze snapte de kinderen en ook het nieuwe meisje pikte alles goed op. Het werd alleen anders aangeboden, maar ze weet de antwoorden in het Nederlands te vertellen. De rekenles deed ze ook moeiteloos mee en foutloos! Om kwart voor 12 gingen de kids naar huis en ik had het gevoel dat ik er al 3 dagen op had zitten. In de pauze een gesprekje gehad met de leerkracht van groep 5. Zij heeft de broer van het meisje wat nieuw bij onze klas is. Hij moet ook helemaal opnieuw beginnen met leren lezen en schrijven. Ze vroeg of ik hem kon testen wat hij al kon. Dit vond ik geen probleem. Na de pauze zijn we met groep 3 gestart met het dictee. Dit vinden ze helemaal geweldig! Terwijl de kinderen hierna aan het schrijven waren ben ik het met jongetje uit groep 5 letters en woorden gaan flitsen. Het viel me mee wat hij al kon. Er is afgesproken met de IBāer dat ik morgen met haar overleg hoe we deze 2 leerlingen gaan aanpakken. Ik ga ze in ieder geval alle 2 begeleiden op het lees en schrijf gebied. Een leuke uitdaging! Om de dag af te sluiten had ik een leuke tekenopdracht. Het was een makkelijke opdracht, maar de resultaten zijn erg mooi geworden! De kinderen gingen om kwart over 3 weer naar huis en de schooldag zat er alweer op.. Ik ging om half 4 naar huis en ik kwam kapot thuis. Er moest alleen nog gekookt, schoongemaakt en gezogen worden. Dit heb ik dus ook maar gelijk gedaan. Om kwart voor 6 gingen we eten en daarna heb ik eigenlijk niet veel zinnigs meer gedaan. Beetje jammer, want ik was heel wat van plan⦠Zo, maar een ontspannen bad, want ik ben nog niet helemaal fit. Morgen een ochtendje stage, huisarts, huiswerk en sporten!
Woensdag:
Vanmorgen om kwart voor 7 ging de wekker weer. Een nieuwe stagedag! Ik had er zin, maar ik voelde me ontzettend beroerd. Ik besloot toch maar om uit bed te gaan, maar dat lukte niet. Ik had ontzettende pijn in mijn kuit. Ik kon er nauwelijks op staan. Ik dacht dat het een beetje spierpijn was, dus gewoon aangekleed, maar ik kon de trap niet af. Dat werd dus niet naar stage. Ik baalde verschrikkelijk, want het gebeurde al vaak dat ik ziek ben. Stage afgebeld en van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog even lekker mijn bed in de duiken. Om half 1 werd ik wakker en gelukkig ging het alweer wat beter, maar niet met mijn kuit. Gelukkig moest ik vanmiddag toch al naar de huisarts, dus dat maar gelijk navragen. Ik hoefde niet lang te wachten en over mijn kuit moest ik me niet te druk maken, ik kon immers alweer redelijk lopen. Wel met pijn overigens. Eenmaal thuis ben ik nog even op bed gaan liggen en ben ik er om 8 uur weer uitgekomen. Snel wat gegeten en kort mijn Engelse opdracht afgemaakt. Verder die avond niets meer gedaan. Weinig om over te schrijven in ieder geval. Morgen een ochtendje school en hopelijk kan ik even gaan sporten.
Donderdag:
Vandaag: Uitslaapdag! Om 10.15 begint mijn les op school en ik had er geen zin. Om donderdag doen we niet erg veel. Als eerste Engels. Mijn opdrachten heb ik teruggekregen en ik moet zeggen: ik ben redelijk tevreden ondanks mijn achterstand met Engels. Over 2 weken hebben we ons eerste examen van Engels : luisteren. Dit is mijn sterkste punt. Het oefenen ging redelijk, dus veel zorgen moet ik me niet. De volgende les was LLB. Deze cursus heet: Economisch domein. Stelt niet veel voor, maar de aantekeningen die we hebben gehad voor de toets waren nuttig. Om half 12 waren we klaar, nog even wat kletsen met klasgenootjes en door de regen naar huis. Eenmaal thuis heb ik niet veel gedaan. We zijn klaar met opdrachten voor school, morgen krijgen we de Proeve van Bekwaamheid uitgedeeld, dus ik had een vrije middag. Met mijn kuit ging het niet veel en het leek me niet verstandig om te gaan sporten. Wel zou het een leuke tv avond zijn met GTST en Wie is de Mol. Nog nooit naar Wie is de Mol gekeken, maar baal dat ik het heb gemist! Wat een leuk programma, al vond ik de eerste aflevering wel gelijk heel vaag. Om half 11 ben ik lekker mijn bed ingedoken. Morgen van 08.30 ā 14.00 school.
Vrijdag:
Na een ontbijt op weg naar school. Vandaag zouden we ons LLB portfolio uitgelegd krijgen en kregen we daarnaast de uitleg van de Proeve van Bekwaamheid. Eenmaal op school was onze SLBāer er al en konden we van start. Om te beginnen met het LLB portfolio. Wat een werk zeg! Veel uitzoeken en weer aardig wat verslagen maken. Daarna kregen we de Proeve van Bekwaamheid uitgereikt. Hier was ik vooral benieuwd naar. Vanaf oktober was ik op mijn stage klaar met mijn opdrachten en was ik er eigenlijk alleen maar voor de kinderen. Achteraf had het nog wel een paar weekjes mogen duren! Dit wordt heel erg veel werk! Proeve 1 is: een sociogram maken van je klas + reflectieverslag daarvan. Een observatie een leerling na de hand van het sociogram + verslag. Daarbij komt nog dat je aan de hand van die observatie een les bedenkt die het groepsklimaat positief beĆÆnvloed. En een plan hoe je de leerling gaat begeleiden. Proeve 2 is een activiteit op je stage organiseren: draaiboek, programma, reflectie etc. Dit zijn allemaal leuke dingen om te doen. Proeve 3 is wat ingewikkelder. Het geven van voorlichting aan ouders, het verbeteren van de leeromgeving in de klas en het verbeteren van de leeromgeving buiten de klas, het deelnemen aan 3 teamvergaderingen en daarbij een onderwerp inbrengen + het evalueren van al deze punten. Redelijk wat dus. Op 15 mei moeten we het inleveren. Dat wordt goed plannen voor mij, want vanaf april ben ik weer veel aan de slag voor De Animatie Compagnie. Om 10.00 was de les voorbij en ik had het gevoel dat het al 17.00 was. We hadden nog Nederlands en Rekenen. Bij Nederlands hebben we het vooral over interpunctie gehad. Nuttige, maar vooral veel bekende informatie gehad. Pff, ik was kapot na Nederlands en dan kwamen er nog 2 pittige uurtjes Rekenen aan. Rekenen wordt mijn grote struikelblok op de PABO, maar het gaat stapje voor stapje iets beter. Vandaag een uurtje goed gewerkt: de haakdeling snap ik nu helemaal, ook met doordelen na de komma. Vandaag heb ik de staartdeling uitgelegd gekregen en die snap ik ook. De test was om hem uit te leggen aan de klas en dit lukte. Na rekenen was het tijd om naar huis te gaan! Onderweg een vriendin van de Animatie Compagnie gebeld. Op 28 januari hebben wij een trainingsweekend en op vrijdagavond is er een disco avond. Ons idee is om samen met nog iemand als de Jackson 3 te gaan. Allemaal hetzelfde, dus woensdagmiddag gaan we een perfecte outfit shoppen! Ben erg benieuwd! Eenmaal thuis heb ik opgeruimd en mijn Proeve nog eens doorgekeken. Het is toch wel erg veel werk. Goed plannen dus!
Dit was mijn week van, ik heb nog niemand gevonden voor de nieuwe week. Dus bij deze de vraag: wie zou volgende week de week van willen schrijven.