Ik ben begin dit schooljaar gestart als interim in het buitengewone onderwijs, ik heb geen opleiding voor buitengewoon gevolgd (dit was niet nodig voor de school). Ik heb een vrij zware klas met type 1 (lichte mentale achterstand) en type 3 (sociaal-emotionele stoornissen), 11 lln tussen 8 en 10 jaar.
School is nog maar enkele weken bezig maar ik merk nu al dat ik het moeilijk heb om de klas onder controle te houden, ze roepen de hele tijd en dagen me constant uit (zo van: je gaat het hier nog moeilijk krijgen). Enkele leerlingen weigeren te doen wat ik vraag en gaan gewoon onder hun bank liggen of zetten de klas op stelten door in het Frans scheldwoorden te roepen. Het is een school met vrijwel alleen Turken, Marrokanen en geadopteerde kinderen. Ik wil echt mijn best voor hun doen en ik ben gestart met veel ideeën maar nu zie ik even door het bos de bomen niet meer. Ik heb geen idee meer hoe ik in deze klas een positief klasklimaat of zelfs nog maar een band tussen de leerlingen kan creeëren. Ik weet dat de eerste weken essentieel zijn, maar ik heb het gevoel dat ik het zo uit de hand laat lopen. Ik heb het zacht aangepakt, ik heb het hard aangepakt... maar het wordt alleen maar erger.
Ik zie het even niet meer zitten, ik hoop dat jullie me kunnen helpen...