Sinds dit jaar loop ik stage in een groep 4. Ik ben er begonnen als stagiair en doe er inmiddels mijn LIO. Ik ervaar nu dat, nu mijn begeleidster de klas uit is, de jongen erg 'aanwezig' is op een storende manier. Denk hierbij aan doelloos rondlopen door de klas, door de klas heen roepen, gekke dingen zeggen en vooral het maken van allerlei geluiden.
Als hij weg loopt van zijn plaats (en rondjes door de klas gaat lopen) dan gaat hij soms als ik het zeg zitten. Hem proberen te pakken en op zijn plaats neerzetten is zinloos; hij loopt dan weg voor mij.
Al met al gehoorzaamt hij mij niet. Hij lijkt het af en toe wel een spelletje te vinden. Ook als hij geluiden maakt en ik hem erop toe spreek blijft hij vrolijk doorgaan (terwijl ik het niet vraag, maar op een dwingende toon opdraag). Ik spreek hem er ook wel eens op aan (al zijn die gesprekken toch 'beperkt') en vandaag omschreef hij het zelf als het maken van niet-bestaande geluiden.
Hij wil graag op spele.nl, maar dat mag niet. Ik stelde hem voor dat hij aan het eind van de middag wel zou mogen, als hij de hele dag geen rare geluiden maakt. Hij zei zelf dat hij dat toch nooit zou kunnen.
Ik weet nou niet of hij het doet om uit te lokken of dat ik iets verkeerd doe voor de klas... Qua prestaties zit hij verder wel gemiddeld.
En ik weet dat het wel uitmaakt hoe je dingen zegt. Zo sprak ik vandaag de klas erop aan dat we geen leuke dingen konden doen, omdat een aantal er steeds doorheen praatten. Ik beschreef het als 'daar mogen jullie die en die voor bedanken'.. Vervolgens hoorde meneer dat en reageerde met 'ik wil ook bedankt worden' en ging daarna luidruchtig geluiden door de klas heen schreeuwen