Ik ben opzoek naar leuke en geschikte inleidingen en afsluitingen voor de bovenbouw.
Nu lijkt het me leuk om in dit topic ideeƫn te verzamelen.
Als je een leuk idee hebt voor een inleiding of afsluiting wil je het dan in dit topic plaatsen?
Lijnentik
Doelgroep: midden/bovenbouw
Werkwijze: De kinderen staan naast elkaar op de lijn. Op het teken van de leerkracht gaan de kinderen alle gele lijnen aantikken en lopen weer terug naar de startlijn.
Variatie:
- Varieer in de kleuren van de lijnen.
- De kinderen worden genummerd. De opdracht is dan alleen voor een bepaalde groep kinderen.
- De kinderen tikken de lijn niet aan, maar gaan er even op zitten en lopen weer verder.
- De kinderen hoeven niet alle lijnen aan te tikken, er wordt ƩƩn lijn gekozen.
Mattenloop
Doelgroep: midden/bovenbouw
Werkwijze: Er liggen vier matjes. De kinderen zijn verdeeld over de matjes. De leerkracht noemt een getal en de leerlingen moeten met hun groepjes zoveel matten verder lopen.
Variatie:
- Mingetallen: de kinderen moeten de andere kant op moeten lopen.
- De leerkracht geeft een som, de kinderen rekenen het antwoord uit en weten hoeveel matten ze vooruit moeten gaan.
Reactie loop
Doelgroep: Alle kinderen
Werkwijze: De kinderen rennen rondjes in de zaal. Als de leerkracht 1x fluit blijven de kinderen stil staan, bij 2x fluiten veranderen ze van richting en bij 3x raken ze de grond aan.
Variatie: Andere afspraken bij de signalen.
Joris en de draak
Doelgroep: midden/bovenbouw
Werkwijzen: De kinderen worden in groepjes verdeeld van ongeveer 5 kinderen. De kinderen maken een draak door achter elkaar te gaan staan en elkaars schouders vast te pakken. EƩn kind staat voor de draak, en moet proberen het achterste kind te tikken. Lukt dit dan wordt hij de staart en wordt de kop van de draak de nieuwe tikker.
Coƶperatieve afsluiting: de bal doorgeven
Doelgroep: alle groepen
Werkwijze: De groep wordt verdeeld in 2 of 3 teams. De kinderen krijgen de opdracht om in een rijtje achter elkaar te gaan staan en de bal door te geven. De laatste die de bal heeft rent naar voren en geeft de bal weer door. Dit gaat net zo lang door tot iedereen is geweest. Wie is het eerste klaar?
Variatie: De laatste persoon rent niet naar voren met de bal, maar kruipt onder de benen van de andere spelers door om vooraan te komen.