Het gaat hier om een stoornis die zich voordoet bij het verwerven van taal, zonder dat er een aanwijsbaar neurologisch letsel is.
Er zijn veel termen voor: dysfasie, dysfatische ontwikkeling, ontwikkelingsdysfasie of ontwikkelingsafasie.
Bij een kind mag je alleen van dysfasie spreken als er geen duidelijke hersenbeschadiging is die de taalstoornis veroorzaakt.
De grootste kans heb je om deze kinderen aan te treffen bij de kleuters.
Pas dan worden er echt eisen aan spraak en taalgebruik gesteld.
Toch is het belangrijk dat het in een zo vroeg mogelijk stadium (liefst dus voor de kleuterleeftijd) ontdekt wordt en dat het kind logopedistische hulp krijgt.
Ik heb 41 jaar in het onderwijs gewerkt en heb 1x een dysfatische leerling (in groep 3) gehad, maar ik heb maar weinig bij kleuters gewerkt.
Via een bevriende logopediste hoorde ik dat er vaak verbetering optreedt als het kind eenmaal leert lezen.
Bij deze jongen is het verbeterd in de loop van zijn basisschooltijd, al liep hij altijd een beetje achter bij de rest wat zijn taalgebruik betreft.
Hij zit nu op de middelbare school, ik sprak hem onlangs en zag dat zijn gezicht al wat expressiemogelijkheden had. We hebben een gezellig gesprek gevoerd.