Taal: Spreekwoorden beroepen:
- blz. 4 e.v.
- blz. 5 en meer
Leuk om een (extra)werkboekje mee te maken.
Rekenen:-Kok of bakker: recepten omzetten in een recept voor bv. 10, 20 of 30 personen
-Verkoper: ik koop een broek voor ā¬..., een trui voor ā¬...., hoeveel moet ik betalen?, ik betaal met ...., hoeveel krijg ik terug? Kan ik gepast betalen (allerlei geld tekenen of laten zien)
-Winkel in de groep inrichten en echt allerlei artikelen laten kopen.
Drama: -Beroepen uitbeelden of
-maak met drie beroepen (of een ander aantal) een toneelstukje en laat de rest van de groep raden of
-gebruik de spreekwoorden uit het werkboekje en laat het spreekwoord raden
Creatief:-rebus van een beroep tekenen
-beroep met klei uitbeelden
-beroep schilderen
-teken een stripfiguur met voorwerpen die aangeven wat zijn beroep is: bv.Garfield met een koksmuts
(Rond Pasen zou je dit ook met de paashaas kunnen doen

)
Geschiedenis: -Oude beroepen: touwslager, koperslager, hoefsmid, kooiker, turfsteker, stoelen matten, loodgieter, schillenboer

enz.
Aardrijkskunde: -Beroepen die niet in Nederland, maar wel in een ander land voorkomen: krabbenvissers, rendier houder(?), walvis- en robbenjagers e.d. of
-beroepen die slechts op bepaalde plaatsen worden uitgeoefend: garnalenpeller, mosselkweker, aspergekweker e.d.
Materialen kun je meestal wel krijgen bij iemand die het beroep uitoefent. Ik kreeg bv. een uit elkaar te halen oog (te leen)bij de opticiƫn, affiches/aanplakbiljetten van groente e.d. bij de supermarkt, folders over fietsen bij de rijwielhandel, tandenborstels en plakverklikkers bij de tandarts enzovoort.