door Pellie op 14 feb 2009, 21:17
Wat leuk dat je een kijkje gaat nemen in het vmbo! Ik hoop dat je het als leuk gaat ervaren.
Ik werk sinds september in het vmbo en ik heb een tweede klas bl-niveau met leerwegondersteunend onderwijs. Een beloningssysteem gebruik ik niet in de klas, ik merk dat het belangrijk is om elke dag weer opnieuw te beginnen. Daarnaast moet je met plezier voor de klas staan, maak het echt een feestje. Wanneer je het gevoel hebt dat je als een idioot voor de klas hebt gestaan, dan gaat het goed. Leerlingen vinden het leuk wanneer je met bravoure verteld, de moeite neemt om naar ze te luisteren en betrokken bent.
Begin je les altijd met het tonen van interesse in de leerlingen, ook al heb je een vol programma. Die 5 minuten aan het begin, leveren je uiteindelijk veel minuten op. Leerlingen zijn dan hun verhaal kwijt en kunnen aan de slag.
Pff er is zoveel te vertellen mocht je echt gerichte vragen hebben, laat het me dan even weten. Wellicht kan ik je helpen.
Het enige beloningssysteem wat ik gebruik is dat ik bijvoorbeeld een dag voor een SO vertel dat wanneer alle leerlingen een voldoende halen, dus boven een 6, dan ga ik trakteren. Dit motiveert enorm en ze halen dan ook allemaal die voldoende.
Succes en veel plezier!
Leerkracht vmbo lwoo