[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - onderzoek SEN autisme/PDD-NOS

onderzoek SEN autisme/PDD-NOS

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV“s

Moderator: timgearz

onderzoek SEN autisme/PDD-NOS

Berichtdoor juf karina op 03 sep 2008, 14:27

Ik moet een onderwerp bedenken voor mijn minor SEN (special education needs) maar vind het zo moeilijk om een goede onderzoeksvraag te bedenken. Ik heb het al met mijn stage-school erover gehad om het over autisme/ PDD-NOS te doen, aangezien we een kind in de groep hebben die waarschijnlijk PDD-NOS (of een ander spectrum van autisme) heeft. Hij heeft nog geen indicatie.
Hier is natuurlijk wel een onderzoeksvraag voor te bedenken, alleen ik ben inspiratieloos, want ik wil eigenlijk ook wel graag iets doen waar nog niet veel over geschreven is.
Ik zat zelf nog te denken aan een onderzoek over of het verschil maakt of een kind een indicatie autisme heeft of niet in de begeleiding van het kind, alleen kan ik nog niet echt heel erg warm lopen voor het onderwerp.
en op zich lijkt het me ook wel erg leuk om het over de begeleiding van een kind in de klas met autisme/ PDD-NOS te gaan doen, alleen dat is nog zo groot en daar is al zoveel over te vinden.

kan iemand mij misschien helpen voor ideeƫn?
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter

Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: onderzoek SEN autisme/PDD-NOS

Berichtdoor Swinta op 03 sep 2008, 15:19

Is er al op school een protocol hoe men de kinderen met autisme benaderen/behandelen? daarmee bedoel ik, of er een vast programma is per groep wat de juf houvast kan geven om een kind goed te begeleiden.
Ik, als ouder van een autist, moet elk jaar opnieuw aan de juffen uitleggen wat autisme is, hoe je het beste met mijn zoon om kan gaan, waarom hij je niet aankijkt. Dat wordt op een gegeven moment wel een beetje vervelend. Ik weet niet of je op een speciale school stage loopt, mijn zoon gaat naar een reguliere school. Misschien kan je hier iets mee?
3 september begint school! Ik heb er zin in! :)
Swinta
PABOforum Peuter

Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 1

Berichtdoor Joke op 03 sep 2008, 16:06

Er bestaat een affiche met de sterke kanten van autisme (Waarmee ASS(stoornissen), zoals klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS worden bedoeld.)
Deze affiche is uitgegeven door het Regionaal Expertise Centrum - Oost Nederland ( mail naar autisme@rec-oostned.nl )
Dit vind ik eindelijk eens een positieve invalshoek die jij misschien kunt uitwerken voor je onderzoek.
De genoemde positieve kanten kunnen natuurlijk voor iedereen in uiteenlopende mate voorkomen, ook bij niet autisten.
Autisten hebben veel sterke kanten, waarop wij kunnen aansluiten wanneer we met hen samenleven, werken of onderwijzen.
Aan jou de taak bij deze positieve punten praktijkvoorbeelden te bedenken waar de omgeving wat mee kan doen.
Positieve (succes)ervaringen werken om hun vertrouwen in zichzelf op te bouwen.
Ik zal proberen ze hier neer te zetten, al zijn de bijbehorende tekeningen minstens net zo belangrijk als de woorden:
-heeft eigen logica
-verdiept zich in een bepaald onderwerp
-is eerlijk
-durft een boel
-kan geboeid worden door ongewone zaken
heeft veel kennis van bepaalde zaken
-gebruikt speelgoed op een eigen manier
-begrijpt een schematische weergave goed
-kan onverstoorbaar doorwerken
-heeft buitengewoon organisatorische vaardigheden
-heeft een uitstekend visueel geheugen
-vindt 'afspraak is afspraak'
-merkt veranderingen snel op
-kan computers weer aan de praat krijgen
-onderzoekt de wereld heel grondig
-is beleefd tegen anderen
-stelt zich niet aan bij pijn
-kan veel feiten produceren
-heeft geen behoefte aan sociale franje
-kan goed alleen spelen
-heeft een eigen gevoel voor humor
-hoort geluid altijd als eerste
-heeft oog voor detail
-is goed in planmatig en stapsgewijs werken
-is zichzelf
Is het de bedoeling meer vanuit het onderwijs te werken zou je kunnen werken met de sterke kanten van een leerkracht die met autisten werkt.
Bij het Regionaal Expertise Centrum - Oost Nederland is hier ook een poster van te verkrijgen.
Wil je deze poster bestellen? Mail dan even naar poster@ambelt.nl
Trouwens, als iemand nog positieve dingen van een autist mist kun je die ook naar bovenstaand mailadressen mailen.
Laatst bijgewerkt door Joke op 05 dec 2008, 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0

Berichtdoor Joke op 03 sep 2008, 16:16

Hier de sterke kanten van een leerkracht die (goed) met autisten werkt:
-blijft zich verdiepen in ASS
-vat reacties niet persoonlijk op
-ziet ouders als ervaringsdeskundigen
-geeft duidelijk aan wat, waar, wanneer, met wie en wat daarna. (N.a.v. het boek Geef me de vijf van Colette de Bruin)
-verduidelijkt met visualisaties
-kan aan klasgenoten uitleggen dat iedereen wel eens ergens extra hulp voor nodig heeft
-geeft de ll. extra 'voordenk'- en nadenktijd
-ondersteunt samenwerking en spelen
-stemt de aanpak met andere betrokkenen af (thuis, school, wereld)
-bedenkt praktische oplossingen voor ll. met ASS
-durft voor deze ll. een uitzondering te maken
-gaat uit van de onmacht, niet van de onwil
-benadrukt wat de leerling goed kan
-weet: stress = signaalgedrag, dus aan de slag
-is voorspelbaar
-spreekt de ll. aan bij de naam
-zegt wat ie doet en doet wat ie zegt
-helpt met plannen en organiseren
-helpt vrije tijd in te vullen
-reageert rustig, neutraal en geduldig
-is bereid om een aanbod van hulp te aanvaarden
-vertelt en laat zien wat het gewenste gedrag is
-geeft de ll. ruimte om zichzelf te zijn
-helpt de ll hulp te vragen
-heeft plezier in de begeleiding en ziet er de lol van in
Succes met je onderzoek.
Laat je nog even weten welk onderwerp je uiteindelijk hebt gekozen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0

Berichtdoor juf karina op 03 sep 2008, 17:08

Bedankt voor de reacties! En joke wat een prachtige invalshoek om op de positieve kanten van autisme te gaan werken! Ik heb gewerkt tijdens mijn SPW stage een aantal jaren terug in een klas voor leerlingen uit het autistisch spectrum stoornis, en daar ook zeker vooral genoten van de positieve kanten van ASS!

Bedankt, dit is echt heel bruikbaar! ik ga ook direct het affiche en de poster bestellen!

groetjes juf elf
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter

Groep: 1
Schooltype:

Keer terug naar Afstuderen/Scriptie