Bedankt voor de reacties !!! ik heb de turnles ondertussen al gedaan en ze was echt super leuk.
Voor degenen die dit thema nog willen doen, dit was mijn les :
INLEIDINGhet liedje 'kye kye kule' wordt gezongen met de bijhorende bewegingen
De cd waar het liedje opstaat wordt opgezet, de kls mogen vrij in de zaal rondlopen, als de muziek stopt dan voeren ze een opdracht uit
- gaan zitten - gaan liggen op de buik, de rug - op de mat gaan zitten - ergens onder zitten,...
KERN SPEL 1SPEL OM DE DIEREN TE VERKENNEN
de kls kiezen een plekje in de zaal (in de jungle), dat is hun woonplaats.
Ik laat een schilderij zien van een afrikaans dier (van
http://www.kleutergroep.nl) , als de muziek opstaat mogen de kls rondlopen net zoals het dier op het schilderij.
Als de muziek stopt moeten ze weer een opdracht uitvoeren of in hun 'woning' gaan zitten.
SPEL 2 EEN PARCOURS DOORHEEN DE JUNGLE
elk dier is goed in iets anders ... de kls moeten raden in wat en moeten raden welke opstelling bij welk dier hoort
Aap : kan goed klimmen : klimmen op een sportraam en weer naar beneden met de schuif af
Luipaard : kan goed sluipen naar hun prooi : twee banken met een mat over
Olifant : neemt zware stappen : de zware valmat (al stampend overgaan)
Flamingo : is heel lenig : op een omgedraaide bank lopen en over een touw
(of lopen op stelten : hindernissenparcours)
Vogel : op een bank lopen met lintjes (dit zijn de vleugels) en springen van nest tot nest
Kangoeroe : matten die zig zag liggen : kls moeten iets overbrengen + ze mogen terug springen met de springzakken
als variatie worden de oefening bij elke opstelling anders (bv bij de kangoeroe : pittenzakjes in de lucht, tussen de benen,...)
--> de kls schuiven door op een afgesproken signaal
op het einde mogen ze 'vrij' door de jungle lopen
het was echt een leuke turnles, ik had ook echte afrikaanse muziek bij die altijd opstond, was super tof