Je kunt ook de letter van de week laten afhangen van je thema of van je voorleesboek.
Bijvoorbeeld de k van kikker.
In groep 3 wordt bij ons in de Leesmethode erg veel aandacht besteed aan de naam van de kinderen, dus in de naam zoeken naar de letter heeft geen prioriteit, al is dat wel het eerste dat we na het aanbieden gaan doen.
Maak een grote lijst met woord en tekening (als je dat kunt), waarop alle woorden komen die de kinderen in de kring verzinnen. Wij hebben ook een waslijn waaraan meegebrachte voorwerpen die met die letter beginnen worden opgehangen.
Dit maakt het tot een activiteit die niet alleen op school plaats vindt.
Ik zie ik zie en het begint met een .... (de letter van de week).
Het begint met een .... Maar ook: aan het eind hoor je de ....
Worden ze zich bewust van de plaats. Niet te intensief en beperk je voorlopig tot de oudste kleuters.
Gebruik nooit bee, dee enz. maar buh, duh, anders krijgen de lln in groep 3 schrijfproblemen. (Wijs de ouders hier ook op!)
Meestal neem je geen letters die verward kunnen worden met andere letters, dat komt in groep 3 wel aan de orde. De s en de z, de v en de f doe je dus meestal niet. Wel de d, maar niet de t, omdat hij achteraan het woord heel vaak als t klinkt, maar met een d geschreven wordt. Dit probeer je nog even te vermijden.
Ik ben vast nog wel wat vergeten.