door Swinta op 17 nov 2007, 09:32
HOi Amna,
Daar word je toch grijs van! Ik vind het heel vreemd dat de een zegt 'autisme' terwijl de ander zegt 'nee hoor, hij is daar te slim voor' Waar heb je nu die DSM-IV voor? En helemaal dat gedoe met die rugzakjes. Is je kind dyslectisch, huppakee, een heel pakket krijgt school om die leerling verder te helpen. Maar is je kind autistisch en een beetje slimmer dan de rest, krijg je helemaal niets voor. Gruwelijk vind ik het!
Nick was 8 jaar toen hij de diagnose Asperger kreeg. Hij zat toen net in groep 5. Omdat de school niet goed op zijn behoefte inging, werd Nick behoorlijk depressief. het is hartverscheurend om te horen als je zoon zegt dat hij liever dood wilde dan weer zo'n saaie dag op school. School wuifde dat een beetje weg.
"til er niet te zwaar aan. Hij weet niet wat hij daarmee zegt" kreeg ik te horen. Nick vond alles saai, makkelijk, had totaal geen uitdaging. Ik ging de hele tijd naar school toe om te vragen wanneer nick zou gaan versnellen. Maar school hield het af. Vonden het niet nodig. Zij hielden ook totaal geen rekening met zijn autisme.
En toen was ik er klaar mee. We hadden besloten om een andere school te zoeken voor Nick. Niet om ons gelijk te halen zodat nick zou gaan versnellen (wij vonden het eerst belangrijk dat hij weer gelukkig werd) Wij hebben de juiste beslissing genomen, want Nick is nu heel gelukkig, zou niet meer dood willen gaan. Hij is niet versneld, omdat we vinden dat hij het al zwaar genoeg heeft gekregen, met plustaken hopen wij dat Nick genoeg gestimuleerd wordt. (en nog maar anderhalf jaar, dan mag hij gaan leren op het V.O.)
Juist tijdens die wisseling van school is het rugzakje aangevraagd. En daar ging het mis. De oude school wilde het proberen bij cluster 2, maar werd afgeraden. De nieuwe school moest alles toen indienen bij cluster 4 en dat ging ook niet goed. Alles was geschreven om hem in cluster 2 te doen, tja, dan is er te weining problematiek voor cluster 4 over.
Het TOG, dat krijgen wij dus niet. Net niet, hij komt 1 puntje tekort. Hadden wij dit eerder geweten en het meteen aangevraagd toen Nick zo depressief was, hadden we het ws wel gekregen. Wachten wij nog 2 jaar en is er geen verandering opgetreden, dan krijgen wij het weer wel. Zo stom. Je valt echt tussen wal en schip.
PGB wilde ik wel aanvragen, maaar toch niet gedaan. Daar wachten we nog even mee. Wel wil ik Nick naar therapie sturen, om te leren omgaan met zijn autisme. Maar ook dat moet nog aangevraagd worden.
3 september begint school! Ik heb er zin in!