[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - warming up

Algemeen - warming up

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Algemeen - warming up

Berichtdoor JufNiek op 28 feb 2007, 21:37

Voor mijn stageopdracht moet ik via internet te weten zien te komen wat de voorwaarden en eisen van een warming-up zijn.
Ik heb heel internet afgezocht en kan eigenlijk niet iets vinden. Is er een van jullie die me hiermee op weg kan helpen.
Ik heb ze nodig voor de klutergroepen.

Alvast bedankt voor de hulp.
Niek
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
JufNiek
PABOforum Peuter

Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 3

Berichtdoor basderat op 19 maart 2007, 11:08

Bij het voorbereiden van de WU moet je rekening houden met:
- leeftijd van de deelnemers
- de getraindheid van de deelnemers
- de psychische instelling (motivatie)
- de tijd van de dag (vroeg of laat)
- de temperatuur (warm of koud)
- het soort sport ( bij elke sport is een andere WU nodig)

Deze factoren zijn van invloed op de aard en het karakter van de WU. Ze bepalen in welke mate de deelnemers belast mogen worden en hoelang de WU moet duren.

In de WU zijn 3 aspecten te onderscheiden. deze zijn in de praktijk nooit los te koppelen.
- het fysiologisch aspect
- het psychologisch aspect
het pedagogisch aspect

Onder het fysiologisch aspect verstaan we het opwarmen van het lichaam. Hart, bloedsomloop, ademhaling en het bewegingsapparaat (spieren, pezen, gewrichten) zijn fysiologische systemen. Deze moeten op peil worden gebracht om de nodige inspanningen tijdens de les zonder blessures te kunnen verrichten.

Er is ook sprake van een zogenaamde "psychologische actie". Dit aspect van de voorbereiding op de les houdt in:
- in de sfeer komen
- concentreren, alert zijn
- mentale processen

Het pedagogische aspect. Inspanning en plezier kunnen pas gerealiseerd worden bij een geordend verloop. Chaos tijdens de WU kan veroorzaakt worden door: te actieve spelers, te passieve spelers, lawaai, elkaar pesten, plagen en dergelijke. Ook bij een oede voorbereiding verloopt de WU dan ongeordend. Er is dan geen prestatiebereidheid en er kunnen onveilige situaties ontstaan.

bewegingsvormen die in de WU aan bod komen:
- bekende bewegingsopdrachten
- totaalbewegingen
- dynamische bewegingen
- GEEN explosieve bewegingen
- bewegingen gericht op de kern

begeleiding didactische werkvormen:
- weinig correcties ten aanzien van de uitvoering
- pedagogische correcties
- eenvoudige opdrachten geven
- geen lange uitleg
- weinig demonstraties
- positieve feedback
- stimuleren
basderat
PABOforum Baby

Berichtdoor Joke op 19 maart 2007, 12:28

:shock: sowee! Goed zeg! ;) Geldt dit ook voor kleuters?

Ik vond deze lesbrief op Internet:
http://www.digischool.nl/lo/community/b ... ief/14.pdf
en deze voor kleuters:
http://users.skynet.be/hdevos/Beweging/Opwarming.htm

Hier vind je informatie en heel veel lesideeën:
http://www.docentenplein.nl/beweging.htm
(middelste kolom, scroll naar beneden tot Lesideeën en -materialen)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufNiek op 20 maart 2007, 10:24

Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
JufNiek
PABOforum Peuter

Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 3

Warming-up

Berichtdoor Ikke! op 15 nov 2007, 17:58

Ik doe de curcus bewegingsonderwijs en ik zit inmiddels al in blok 3 ja ja het schiet op....
Maar nu heb ik voor een opdracht zoveel mogelijk warming up spelletjes nodig. Nu heb ik natuurlijk
al heel het internet afgestruind maar wie weet er nog meer een leuke warming up??

Alvast heel erg bedankt!!
Ikke!
PABOforum Kleuter

Re: Warming-up

Berichtdoor Joke op 15 nov 2007, 23:47

Die ken je waarschijnlijk al dan:
http://www.bodywatch.nl/beweging/oefeni ... e_kinderen
WARMING UP

Zoals bij elk trainingprogramma mag het aan een geleidelijke warming-up inclusief wat stretch oefeningen niet ontbreken!

Afhankelijk van welke leeftijd de kinderen hebben en je eigen ervaring kun je een simpele aerobic warming-up doen of eentje die de hartslag omhoogbrengt en je lichaam losmaakt, bijvoorbeeld de onderstaande oefening:

Noord-Zuid-Oost-West

* Plaats de kinderen in het midden van de zaal. Wijs naar de muren en noem ze Noord, Zuid, Oost & West
* Roep de naam van een van de muren en laat de kinderen daar naartoe rennen.
* Zorg voor afwisseling door ze te laten lopen/rennen/springen/grappige loopjes/zijwaarts stappen/hinken/lopen met zwemmende bewegingen, etc.
* Probeer de kinderen uit door naar een van de muren te wijzen terwijl je een andere opnoemt. Laat de kinderen wanneer je 'vloer' zegt onmiddelijk op de vloer te laten liggen en 'plafond' te proberen het plafond aan te raken. Kinderen houden van deze speelse elementen.
* Kinderen kunnen niet lang stilzitten dus doe dynamische stretching oefeningen met ze in plaats van statisch. Dus bijvoorbeeld het rekken van knie naar teen, in plaats van tenen voor 10 sec. vast te houden.

Ik doe deze ook wel eens in een iets andere vorm: Je werkt als matroos op een schip en je moet de opdrachten van de kapitein uitvoeren:
In het want (wandrek)
kraaiennest (touwen)
stuurboord (rechts) en bakboord (links)
voorschip
achterschip
op het dek (plat liggen op de vloer)
Dit is uit te breiden met wat je zelf wil, maar neem niet te veel.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

tikspel als warming up

Berichtdoor Mniekske op 20 feb 2008, 17:31

Hallo allemaal

Ik ben net begonnen aan de leergang bewegingsonderwijs, en nu moet ik voor de volgende les een tikspel voorbereiden als warming-up, die voldoet aan de eisen van een warming-up. Het spel moet 5 tot 10 minuten duren. Wie o wie heeft er een leuk idee? Alvast bedankt.
Mniekske
PABOforum Adolescent

Schooltype:
Functie:

Re: tikspel als warming up

Berichtdoor klaartje op 21 feb 2008, 19:45

Ik weet natuurlijk niet of jullie speciale eisen hebben voor de warming up maar een tikspel wat mijn groep erg leuk vindt is: wc-tikkertje.
Er zijn 1 of 2 tikkers, de anderen lopen rond. Wie getikt is gaat op de hurken zitten (wc) en kan weer meedoen als een ander kind doorspoelt dus zg. boven het hoofd van het 'getikte' kind een doorspoelbeweging maakt (armbeweging van boven naar beneden).
Wel opletten dat ze 'doorspoelen' op de goede manier dus duidelijk van boven naar beneden en boven het hoofd van het kind dat getikt is. Soms willen ze dit zo vlug doen dat het maar een kleine beweging is of maken ze de beweging als ze nog niet bij het kind zijn.
klaartje
PABOforum Kleuter

Groep: 1

Berichtdoor Joke op 21 feb 2008, 21:01

Misschien staan hier nog leuke ideetjes bij voor een volgende keer. W.c.tikkertje lijkt me nl. erg leuk om te doen.
http://members.lycos.nl/pbkoning/ links bij lesideeën --> tikspelen
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Noompie op 22 feb 2008, 14:50

Ik weet ook niet precies wat voor eisen er aan een warming up gesteld worden?!

een leuk tikspel om mee te beginnen is "iemand is em niemand is em" (iedereen doet actief mee) wie de bal heeft is de tikker, je gooit 1 of 2 ballen in de zaal, als een leerling de bal heeft kan hij iemand anders afgooien.
Noompie
PABOforum Peuter

Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 4

Berichtdoor moimoi op 22 feb 2008, 16:14

kat en muis is altijd leuk (met die staarten). Wat ik altijd doe is dat ik 2 hoepels neer leg. 1 hoepel voor de 2 katten en 1 hoepel voor de muizen. De hoepel voor de muizen ligt vol met "staarten". Ben je je staart kwijt, dan pak je een nieuwe. Zo hou je nl het spel in beweging, anders zitten altijd dezelfde kinderen zo aan de kant zonder staart. De katten doen de gevangen staarten in de andere hoepel, is veiliger in plaats van om de nek hangen.

Ook een leuk tikspel: tikspel met geheime verlosser - altijd leuk en spannend!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist

Berichtdoor Joke op 22 feb 2008, 16:56

Televisie*tikkertje: Als je bijna getikt wordt, mag je een televisieprogramma noemen. Je gaat dan met je benen wijd wachten tot je weer bevrijd wordt. Om bevrijd te worden moet iemand door 'het poortje' kruipen.

*I.p.v. televisieprogramma's kun je ook iets anders nemen: dieren, straatnamen, beroepen, voertuigen, landen etc. waardoor het bij elk schoolthema zo'n beetje te gebruiken is.
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor miekiemousie op 22 feb 2008, 17:05

Zoals al meerdere mensen vragen, welke eisen hebben ze bij jullie op school.

Wat ik belangrijk vind bij een warming-up is dat iedereen actief mee kan blijven doen. Je spieren moeten immers warm worden. Je moet dan aan een tikspel hebben waarbij de kinderen niet echt af zijn. Af zijn in de trant van aan de kant zitten. Eerder gaf al iemand aan kat en muis, alleen dan dat de kinderen een nieuwe staart pakken/krijgen. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen dat de tikker een x aantal staarten moeten pakken. Hebben ze die staarten, dan komen er nieuwe tikker. Er zijn echter nog veel meer tikspelen die aan deze eis voldoen. Als de kinderen maar niet aan de kant hoeven te gaan zitten. Wel zou ik een duidelijk ' einde' aangeven, wanneer er nieuwe tikkers moeten komen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team

Schooltype:

Berichtdoor Robje op 22 feb 2008, 18:29

Hmmm tikspelen met een bevrijder, denk daar altijd goed bij na.
Bankzitten is niet handig bij een warming up, maar ik heb eens gekeken wat er intensiever was;
- tikkertje met een bevrijder of
- bankzitten met de "drie is teveel"-regel.
Met deze laatste regel zitten er 2 a 3 kinderen (heel kort) op de bank en dat rouleert heel snel.
Bij tikkertje met bevrijder staan er meestal veel meer kinderen stil (probeer maar uit van de week, ik kwam op gemiddeld 8) alleen valt het minder op. Als je dat dan wilt gaan beïnvloeden werkt het altijd averechts; zijn de tikkers aan de winnende hand dan staat iedereen stil (dat is immers het doel), zijn de lopers intensief en goed bezig dan is het voor de tikkers demotiverend en dweilen met de kraan open.

Bij een warming-up ben ik dus voor het tellen van de getikten of "drie is teveel", omdat dat de doelen wezenlijk verschillen:
met bevrijder; doel is iedereen af te tikken zodat ze uiteindelijk allemaal stil staan
met tellen; gewoon rauzen , lopers genoeg en het is oneindig mogelijk

Beetje warrig, maar ik hoop duidelijk genoeg.....
Robje
Paboforumholist

Berichtdoor Mniekske op 27 feb 2008, 19:53

Beetje late reactie van mij, maar bedankt voor jullie leuke ideeën. Heb er zeker wat aan, want k zal nog veel tikspelen moeten uitvoeren;)
Mniekske
PABOforum Adolescent

Schooltype:
Functie:

Volgende

Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs