Ik heb de opzet naar mijn collega gestuurd voor ev. aanvullingen en/ veranderingen.
Kijken of ze het met me eens is.
Poepspeurtocht OB
Vooraf:
Looproute volgens plattegrond en proberen steeds rechtsaf te moeten slaan:
rode strook om
rechterpols
Dus vooraf aandacht aan een van de handen besteden. (Als je dat liever hebt, kun je ook een
lintje om
links doen.)
-Mol maken op hoofdband (niet noodzakelijk, wel leuk).
(Cirkel zwart, zonnebrilletje zwarte sits. Op de zonnebril twee hele smalle strookjes wit (dit versterkt het gevoel dat hij slecht ziet). Het neusje is een rose chinees hoedje(, maar een rose cirkel kan ook voor de jongsten) met twee stippen of smalle driehoekjes.)
-Lijstje lange/korte woorden bij dit boek
-muziekinstrumenten i.p.v. klappen
-van een stoel een hondenhok maken
-schoenendozen versieren.
De opzet is het dier te verdienen dat bij de opdracht hoort. Aan het eind komen ze bij het hondenhok om het afsluitende spel te doen.
Ik was van plan met twee groepen te werken, want ik heb die dag een stagiaire.
In de versierde doos komt de (geheime) opdracht. Als de opdracht is uitgevoerd wordt in een andere doos (of geheimzinnige envelop) bekend gemaakt welk dier het was en welke poep bij dit dier hoort.
-misschien op de kinderboerderij echte keuteltjes vragen?
-Vraag na elke opdracht: heb jij op mijn kop gepoept?
-Klei om keuteltjes te draaien (kleuterklei?) tellen (meer, minder, evenveel, erbij, eraf)
-Memory maken en sealen ļ klaar
-Dierenplaten sealen voor KIM-spel als dit gebruikt wordt en spel bij de vliegenļ klaar
-Doek om plaatjes af te dekken (bij KIMspel)
-Serie plaatjes mol sealen: Van groot naar klein leggen/ van klein naar groot
-Raadsels en rijmen (bij de dierenfoto's, zodat ze weten wel dier er op de waslijn gehangen moet worden.
-Waslijn + knijpers om kaartjes op te hangen
-Paard tekenen (op bord of op een groot vel)
-Paardenstaart laten tekenen door kind of paardenstaart maken en op het prikbord laten prikken (krijt of āprikāpunaise (grote)) + (thee)doek als blinddoek
Dieren uit het boek (9):
1. mol 2. duif 3. paard 4. haas 5. geit 6. koe 7. varken 8. vliegen 9. hond
1. duif
Hier kan een KIMspel gedaan word, maar ook het spel āalle ā¦ā¦. vliegenā, waarbij de beweging gemaakt moet worden als ze echt vliegen kunnen, anders mag het niet.
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
2. paard
paardje prik
Heb jij op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
3. keutels maken van klei (balletjes draaien)
Met de keutels allerlei rekenactiviteiten: van groot naar klein leggen, van klein naar groot.
Pak er eens 3, leg er 1 bij, haal er twee af. Leg eens evenveel keutels neer als er liggen etc.
4. Koe
(in het speellokaal of eventueel buiten: hoe vangt een koe een haas?
De koe staat in de wei (mat of buiten een cirkel tekenen) en wordt geplaagd door de hazen:
Als de koe een haas gevangen heeft, mag de haas koe zijn.
(Even lekker bewegen)
5. varken
Varken is een langer woord dan de andere woorden, zelfs als het er maar een is (vliegen is meervoud). Verduidelijken wat dat is en de woorden van het lijstje laten āklappenā, maar nu allemaal met een muziekinstrument i.p.v. klappen. Afsluiten met een stukje eigengemaakte āvarkenāmuziek
6. geit
memory spelen
7. vliegen
rijmen en raadsels om de kaartjes in de volgorde van het boek op de waslijn te hangen.
Wie heeft er op mijn kop gepoept? In de tweede doos (of in een envelop) zit het antwoord.
8. hond
kind op stoel is hond (in zijn hok)
de andere kinderen zitten erachter 1e kind vraagt?
Raad eens wie er op je hoofd gepoept heeft?
De āhondāmoet raden wie dit zei. Goed? De hond gaat achteraan de rij zitten.
Fout? 3x raden. Nog steeds fout, dan blijft de hond zitten, maar met de aanwijzingen die erbij gegeven worden lukt het vast wel in drie keer. (Ćs een jongen met donker haar, zijn naam begint met een ⦠enz.)
Ik denk niet dat alles al compleet is. Er zal vast nog wel iets zijn waar ik aan moet denken.
Maar dit is de grove opzet.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, jeanne.