Na een fasenwissel is de groep qua samenstelling een beetje uit z'n oude vorm gehaald. Er zijn een stel oudste kinderen uit en nieuwe kleuters bijgekomen. De sociale structuur moet zich weer even opnieuw opbouwen. Een juf erbij is voor jonge kinderen 'gewoon een juf' extra in de klas. Ze zitten, veel minder dan oudere kinderen (zoals in groep 5), te wachten op een uitgebreide introductie van wie jij nou eigenlijk bent.
Ik zou het idee van het koffertje (of iets van een mooie schaal die op een kijktafeltje komt te staan) wel vasthouden maar het anders inzetten. Te denken valt aan 1 voorwerp van jou om de activiteit te openen en dan de kinderen vragen om ook allemaal een voorwerp mee te brengen. Met al die voorwerpen kun je mooie taalactiviteiten bedenken. Woordenschat uitbreiding bijvoorbeeld. Ook is het leuk om het geheugen van de kinderen te trainen en samen proberen alle voorwerpen aan de juiste kinderen te blijven koppelen terwijl het aantal spulletjes aangroeit...
Een kimspel spelen met een aantal van de voorwerpen is ook erg geschikt. (voorwerpen onder een doek en opnoemen wat er ligt of eentje wegnemen en bedenken welke er weg is) In deze leeftijdsgroep kunnen de jonge kinderen gemiddeld ongeveer 2/3 voorwerpen onthouden en de kinderen van fase 2 en 3 wel gemiddeld zo'n 4/5 dingen.
Heel veel plezier gewenst op je nieuwe stageplek hoor!
