door evievi op 09 feb 2007, 17:07
Ik doe een schot voor de boeg, in de hoop dat is wat je bedoelt (alle ideeƫn komen uit een boek).
het abc-spel: de eerste speler stelt vragen. De andere speler moet steeds een antwoord geven. Het eerste antwoord begint met de A. Het tweede antwoord begint met de B.... tot aan de Z. Als een speler niets meer weet, dan is de andere speler aan de beurt. Wie aan het einde van het spel de meeste kaartjes heeft, is de winnaar.
beeldverhaal: laat de kinderen een zelf een verhaal maken a.d.h.v. plaatjes uit bijv tijdschriften. Geef eventueel een onderwerp aan waar het verhaal over moet gaan. De plaatjes kunnen op een lange strook papier worden geplakt. De kinderen verzinnen zelf een bijpassend verhaal bij de plaatjes.
letterspelletje: maak een spelbord met 4 verschillende kleuren vakjes. Maak kaartjes met losse letters (dezelfde 4 kleuren van het spelbord)erop en leg deze in het midden van het spelbord. Iedere speler kiest een kleur fiche. Leg een aantal kaartjes met letters ondersteboven op een stapeltje in het midden. De dobbelsteen geeft aan hoeveel vakjes je verder mag. Als een speler een hokje van de kleur van zijn fiche bereikt, pakt hij een letterkaart. Met deze letter moet hij een woord maken, behorende bij (bijv) het thema van de week (of een zelfgekozen onderwerp). Als het woord goed is, mag hij nog een keer. Wie heeft de meeste kaartjes aan het eind van het spel.
Ik heb nog meer boekjes waar ik ideeƫn uit kan halen, dus mocht je geinteresseerd zijn, dan moet je dat maar aangeven.