Hé, ik geloof dat ik een idee heb, maar dan stap ik wel af van wat Linda wil, een leeskastje bij die prentenboeken die ze noemde. Dat gaat niet lukken. Die boeken zijn er niet geschikt voor.
Ik kies voor een kastje dat lezen stimuleert.
Het is de bedoeling dat de lln. graag gaan lezen in de boeken die op school beschikbaar zijn.
Zoals ik al eerder las: Ze lezen vaak niet eens het boek uit.
Zo'n leeskastje kan dan als volgt gebruikt worden:
-De leerkracht kiest een serie boeken op AVI niveau van de lln. (of Rianne schaft ze samen met het kastje aan voor haar afstuderen en werkt deze nu dus al precies uit.)
-Deze boeken leest hij/zij goed door.
-Bij elk boek zoekt hij/zij naar een (geheimzinnig of intrigerend) voorwerp o.i.d..
-Dit voorwerp (of iets anders wat dienst kan doen) wordt in een van de laatjes gestopt.
-Er kan een aantrekkelijke handpop (misschien een kleurige boekenwurm

) geleverd worden die de propaganda verzorgt. Veel leuker dan de juf die het vertelt, maar dat hangt af van ieders persoonlijke keuze natuurlijk.
Samen met de boeken op AVI-niveau waar Maresa mee bezig was en de ideeën die zij er al omheen heeft bedacht kom je misschien tot allerlei uitdagende dingen die je in het laatje kunnen stoppen.
Voor de leesles propageer je een paar boeken uit de laatjes. Het komt een beetje neer op de spanning die ook opgebouwd wordt in de staatsloterij of de lotto o.i.d.
Je moet dan wel goede leesboeken kiezen voor in de la.
Als dit idee jullie wat lijkt kunnen we kijken welke boeken er beschikbaar zijn en wat we er mee zouden kunnen doen. Misschien heeft Maresa ook nog ideetjes. Zij werkt tenslotte voor/ bij die uitgeverij.
Lijkt je dat wat, Rianne? Misschien komt het toch wel een beetje in de buurt van wat Linda wil en kan zij er ook iets mee doen.
Zoals op de makkelijke leespleinen wordt gepropageerd:
Bied alles frontaal aan, dus als de kinderen nieuwsgierig zijn geworden naar het boek, zorg dan dat er bovenop het kastje een standaard/ steun is, waarop een of meerdere boeken uitnodigend kunnen worden neergezet met de kaft naar het kind.