door Joke op 22 aug 2006, 18:47
Wij hebben splitsdoosjes in groep 3. Daar gooi je boven een soort knikkers in en dan komen ze (steeds op een andere manier) in twee gescheiden compartimentjes. Ik kan me zo voorstellen dat zoiets ook leuk is voor de kleuters. Meteen een goede oefening: 5= 2 en 3, 3 en 2, 1 en 4. 4 en 1, o en 5 en 5 en 0
Je hebt ook puzzelspelletjes die je heel goed zelf kunt maken, bv. een figuur verdeeld in 6 puzzelstukken met 1,2,3,4,5,6 erop. Om de beurt gooien met een dobbelsteen: wie heeft het eerst de figuur in elkaar gezet.
(Dit kun je ook bij elk thema toepassen)
Of bij herfst 6 paddestoelen met 1,2,3,4,5,6 stippen. WEie heeft ze het eerst alle 6
Of 1 paddestoel: de 1e, 2e etc. stip erop (vilt?), wie heeft het eerst de paddestoel compleet?
In elk seizoen heb je wel iets wat je met 6 compleet kunt maken.
En laatst las ik de tip om twee kleuters met witte en zwarte damstenen een dambord vol te laten maken (Zoveel als je gooit neerleggen, tot je samen het bord vol hebt. Wie heeft er de meeste neergelegd?)
Zo kun je ook een toren laten bouwen. Zoveel blokker erop als je gooit. Wie heeft de hoogste toren? (Als hij valt moet je weer opnieuw beginnen. Misschien met een wekker of een zandloper binnen een bep. tijd blijven?)