door Daniella1986 op 22 jan 2006, 21:38
Nog even een algemene tip voor mensen met een ADHD'er in de klas:
Ik heb zelf ook een jongen in de klas met een zeer ernstige vorm van ADHD.
Hij kan zich ook echt niet lang op een taak concentreren en leidt zo andere kinderen af. Wat bij hem heel goed werkt is het volgende;
Hij krijgt elke dag 3 kaartjes.
Als hij zelf aanvoelt dat hij niet meer goed kan werken, dus hij kan niet meer stil zitten, dan levert hij een kaartje bij mij in en mag hij een rondje gaan rennen. Zo kan hij zich even uitleven.
Dan is hij daarna weer even wat rustiger.
Dit kan je natuurlijk ook steeds meer afbouwen, door hem na een paar weken 2 kaartjes te geven etc.
Ik moet hem ook heel vaak apart zetten, maar ik zorg ervoor dat ik het niet als een straf breng.
Als het dus niet gaat dan zeg ik: 'Volgens mij lukt het niet om je te concenteren, misschien is het voor jezelf prettiger als je even een rustig plekje op gaat zoeken.'
Meestal stemt hij hiermee in en vind hij het zelfs prettig om even alleen te zitten. Weigert hij dit, dan wordt het toch een opdracht.
Maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd!
Ook de stop-denk-doe methode werkt soms ook goed. Als hij weer eens door de klas heen loopt of over de tafels heen rent (dat gebeurt regelmatig), dan zeg ik eerst: 'Stop, denk eens goed na, wat ben je aan het doen!? Meestal ziet hij dan zelf het absurde van de situatie in. Zo train je zo ook om eerst na te denken en dan pas te doen.
Gewoon even wat algemene tips.