[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 7/8 - Kinderen met ADHD in je klas

Groep 7/8 - Kinderen met ADHD in je klas

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

Berichtdoor wil op 22 jun 2005, 14:00

wil
PABOforum Baby

Berichtdoor Yanne op 22 jun 2005, 15:23

groet van Yanne
Yanne
PABOforum Kleuter

Berichtdoor Beccie op 22 jan 2006, 20:17

ik heb nu in mijn klas ook een ADHD'er zitten, als ik zeg wat ze moeten maken dan vraagt hij twee minuten later weer wat hij moet doen. Is het een idee om de taak en een eventuele extra op het bord te zetten?
De jongen zit nu in een groepje, maar vaak wordt hij apart gezet omdat hij dan vaak praat. Eigenlijk is dat geen oplossing en het komt bij hem weer negatief over. Hoe kan ik dit anders doen?
Beccie
PABOforum Peuter

Berichtdoor miekiemousie op 22 jan 2006, 20:25

De taak op het bord zetten is zeker een goed idee. Dat geeft hem waarschijnlijk meer structuur. Daarnaast is het ook een stuk duidelijker voor de andere kinderen.
Bij mij in de klas zitten een aantal kinderen 2 aan 2. Deze kinderen zijn deels willekeurig uitgekozen, deels ook niet. De kinderen hebben vaak wat meer structuur nodig, waarbij het makkelijker is om met één maatje om te gaan, dan met 3 andere kinderen in een groepje.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team

Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufRian op 22 jan 2006, 20:42

JufRian
PABOforum Adolescent

Berichtdoor Beccie op 22 jan 2006, 21:09

dus als ik iedere dag op een kaart voor deze jongen zou opschrijven wat hij moet doen en dan bijvoorbeeld 10 min voor tijd even samen bekijken. ZOu dat duidelijkheid voor hem geven, wat ik wel merk is dat hij erg opfleurt als hij verantwoording krijg. met zo'n kaart krijgt hij in feite een stukje verantwoording toch? Het is echt gewoon een lief joch, maar je moet hem steeds corrigeren omdat hij steeds er doorheen roept of omdraait. Dat vind ik zo vervelend voor hem.
Beccie
PABOforum Peuter

Berichtdoor JufRian op 22 jan 2006, 21:19

begin van de morgen geef ik instructie, wanneer de kinderen aan het werk ga geef ik deze 2 leerlingen de dagtaak. Samen loop ik alles even bij langs. Als ze vragen hebben kunnen ze die dan nog stellen. In het begin gebeurde dit nog weleens, maar de dagtaak heeft gewoon een vast structuur. Met: wat moet je doen, hoe ga je het doen en hoe ging het. Bij de ene leerling ging het vrij snel goed, die pikte het werken met de dagkaart vrij snel op, bij de ander ging het wat langzamer. Maar als ik hem nu zo lekker aan het werk zie en zo'n opmerking krijgt dan kan ik alleen maar zeggen dat dit geslaagd is.
Je kunt het altijd proberen, wel zou ik je aanraden om elke keer even kort alles wat op de dagtaak staat door te nemen! Dan krijgt hij de tijd om alles goed op te nemen en eventueel nog vragen te stellen.
JufRian
PABOforum Adolescent

Berichtdoor Joke op 22 jan 2006, 21:24

Heel veel leerkrachten werken tegenwoordig met dagritmekaartjes. Je kunt de kaartjes overal op Internet vinden van allerlei bekende figuren. Plak de kaartjes met kneedgum op het bord en schrijf de taak erachter. Bij mij vroegen de lln. erom als ik het 's morgens nog niet gedaan had. Dit is echt héél goed voor iedereen, zeker voor leerlingen met werkhoudingsproblemen en het brengt bovendien rust voor jou.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Daniella1986 op 22 jan 2006, 21:38

Nog even een algemene tip voor mensen met een ADHD'er in de klas:

Ik heb zelf ook een jongen in de klas met een zeer ernstige vorm van ADHD.
Hij kan zich ook echt niet lang op een taak concentreren en leidt zo andere kinderen af. Wat bij hem heel goed werkt is het volgende;
Hij krijgt elke dag 3 kaartjes.
Als hij zelf aanvoelt dat hij niet meer goed kan werken, dus hij kan niet meer stil zitten, dan levert hij een kaartje bij mij in en mag hij een rondje gaan rennen. Zo kan hij zich even uitleven.
Dan is hij daarna weer even wat rustiger.
Dit kan je natuurlijk ook steeds meer afbouwen, door hem na een paar weken 2 kaartjes te geven etc.

Ik moet hem ook heel vaak apart zetten, maar ik zorg ervoor dat ik het niet als een straf breng.
Als het dus niet gaat dan zeg ik: 'Volgens mij lukt het niet om je te concenteren, misschien is het voor jezelf prettiger als je even een rustig plekje op gaat zoeken.'
Meestal stemt hij hiermee in en vind hij het zelfs prettig om even alleen te zitten. Weigert hij dit, dan wordt het toch een opdracht.
Maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd!

Ook de stop-denk-doe methode werkt soms ook goed. Als hij weer eens door de klas heen loopt of over de tafels heen rent (dat gebeurt regelmatig), dan zeg ik eerst: 'Stop, denk eens goed na, wat ben je aan het doen!? Meestal ziet hij dan zelf het absurde van de situatie in. Zo train je zo ook om eerst na te denken en dan pas te doen.

Gewoon even wat algemene tips.
Daniella1986
PABOforum Baby

Berichtdoor heppie op 22 jan 2006, 22:59

Een kaart op z'n eigen tafel vind ik het beste werken. Dingen op het bord schrijven is vaak weer te vaag..."oh, is dat voor mij bedoeld, had je dat net gezegd dan?" Deze kinderen kun je het beste aanspreken met hun naam en vervolgens de opdracht uitleggen. Je ziet dan meteen of het overkomt. Je kunt dit ook het beste doen als je dicht bij het kind bent. Een opdracht klassikaal uitleggen komt bij de meesten niet goed over. Ze hebben zoveel dingen waar ze op moeten letten en reageren.... Wat belangrijk is om op de kaart ook een alternatief te zetten, voor als ze stagneren met hun werk. Dus heel stapsgewijs opschrijven wat ze moeten doen: vinger opsteken en wachten tot de juf bij mij komt of als ik niet verder kan pak ik mijn leesboekje....
heppie
PABOforum Adolescent

Groep: 5
Schooltype:

Berichtdoor Robje op 23 jan 2006, 08:05

normaal gesproken werk ik ook met weektaken, de ADHD'ers in mijn klas krijgen een dagtaak.
's Ochtends vul ik die samen met ze in en plan daarin ook ontspannende dingen zoals een spelletje als alles af is en tussendoor een ander taakje, ze hebben dan toch "hun loopje".
's Middags kijk ik wat de ochtend heeft opgeleverd en dan plannen we de middag. Zo heb je een tussentijds evaluatiemoment en kun je tijdig ingrijpen om de dag goed af te laten sluiten; met een goed gevoel naar huis gaan is erg belangrijk!
Robje
Paboforumholist

Berichtdoor Joke op 27 jan 2006, 21:24

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Beccie op 02 feb 2006, 06:49

Hoe moet ik me dat precies voorstellen met die dagkaarten, werkt dat met picto's? Of schrijf je gewoon op een stuk karton wat het kind die dag moet doen, loopt hij dan wel gelijk met de lestijden van de andere kinderen of gaat hij gewoon verder volgens zijn kaart?

Ik probeer het gewoon even practisch voor me te zien, het kind komt dan bijv 10 minuten eerder de klas in. Zodat we in alle rust even kunnen bespreken wat hij die dag moet doen?
:roll: ik vind het zo lastig, ik denk dat iedereen dat hier wel kent dat probleem dat je er niet één in de klas hebt die extra zorg nodig heeft maar meer.
Beccie
PABOforum Peuter

Vorige

Keer terug naar ADHD / ADD