[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Advies solliciteren naar een functie in het VMBO

Algemeen - Advies solliciteren naar een functie in het VMBO

Enkele leerkrachten stromen door naar het VMBO. Ook dat kan een prima uitdaging zijn!

Moderator: timgearz

Algemeen - Advies solliciteren naar een functie in het VMBO

Berichtdoor Renske op 12 okt 2005, 10:08

Hallo,

Ik wil graag naar een functie binnen het VMBO solliciteren maar weet niet zo goed hoe ik in mijn brief kan beschrijven dat ik als leerkracht basisonderwijs graag in het voortgezet onderwijs wil werken.
Hoe zorg ik ervoor dat ze niet gelijk mijn brief wegleggen als ze lezen dat ik bevoegd ben voor het basisonderwijs? Heeft er iemand misschien tips?

groetjes,
Renske
Renske
PABOforum Peuter

Berichtdoor Tedda op 12 okt 2005, 11:16

Misschien moet je het niet in je brief vermelden. Laat ze eerst maar enthousiast worden over jou als persoon en dan als je op gesprek mag komen kun altijd nog vertellen hoe de vork in de steel zit. Dan hebben ze in elk geval jou al gezien en gesproken.
Tedda
PABOforum Peuter

Groep: 0
PABO jaar: 2

Berichtdoor jufwilma op 12 okt 2005, 13:17

Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen: eerlijk duurt het langst! en als je 'verzwijgt' dat je alleen Pabo hebt, weet ik niet of ze dat kunnen waarderen. Bovendien voeg je toch vaak je cv bij je brief, waar ook op te vinden is wat voor opleiding je hebt gedaan. Ik denk dat ik in de brief vooral in zou gaan op jouw motivatie; waarom je zo graag in het VMBO wil werken. Ik denk dat ze in het VMBO een gemotiveerde leerkracht goed kunnen gebruiken. Je kunt ook aangeven dat je bereid bent (als je dat tenminste bent) nog een opleiding of cursus te doen om je bevoegdheid te halen of om je kennis te vergroten.
Wellicht dat de VMBO leerkrachten op dit forum je nog meer goede tips kunnen geven...
jufwilma
PABOforum Peuter

Berichtdoor marjan op 12 okt 2005, 15:02

Wat leuk dat je gaat solliciteren binnen het VMBO, Renske! :D

Ik denk dat je het niet moet verzwijgen, maar dat je het juist wel moet zeggen. Zij zien immers in je cv dat je de Pabo hebt gedaan. Dus gewoon eerlijk zijn hoor. Ik zou ook vermelden dat je helaas geen ervaring hebt in het voortgezet onderwijs en dat je daarom natuurlijk niet met volle zekerheid kunt zeggen dat dit iets voor je is. Maar je kunt bijvoorbeeld wel zeggen dat in het basisonderwijs jouw voorkeur altijd al is uitgegaan naar de bovenbouw en dat je het idee hebt dat het voortgezet onderwijs jou nog meer trekt. En misschien kun je dan noemen wat je zo leuk vindt aan die doelgroep.

Heel veel succes! Ik hoop dat we er een VMBO-collega bij krijgen op het forum :D
marjan
Paboforumholist

Schooltype:
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tedda op 12 okt 2005, 15:48

De reden dat ik als advies gaf dat je niet moet melden is omdat ik zelf altijd eerlijk was over het feit dat ik mijn HBO opleiding niet heb afgerond (wel tot het vierde jaar gekomen). Als ik eerlijk was werd ik niet uitgenodigd voor een gesprek, vertelde ik alleen maar dat ik HBO heb gedaan en liet ik achterwege of ik wel of geen papiertje had dan werd ik wel uitgenodigd. Maar misschien zit het bedrijfsleven anders in elkaar dan het onderwijs wat dat betreft. :)
Tedda
PABOforum Peuter

PABO jaar: 2

Berichtdoor Renske op 13 okt 2005, 09:04

Bedankt voor jullie reacties.
Tedda, in jouw geval had ik misschien hetzelfde gedaan hoor!
Ik ga in mijn geval het zeker niet verzwijgen!
De tips van Marjan en JufWilma neem ik zeker mee. Toevallig heb ik al 2 jaar ervaring in het voortgezet onderwijs als onderwijsassistent handvaardigheid. Na mijn eerste HBO studie was er namelijk geen werk in mijn vakgebied. Ik denk dat ik maar meeneem in mijn sollicitatie. Zo kan ik denk ik ook laten blijken een goed beeld te hebben van het vmbo. Ik krijg er steeds meer zin in! Nu nog de zinnen goed op papier..

Wat ik me wel afvraag: na de inleiding gelijk beginnen over bevoegdheid BO?
zoiets van: Onlangs ben ik afgestudeerd blabla In mijn lio stage blabla
Of eerst mijn enthousiasme voor de functie duidelijk maken?
Renske
PABOforum Peuter

Berichtdoor marjan op 13 okt 2005, 12:51

@Tedda: Oh, dan zou ik het inderdaad ook niet in mijn brief vermelden!

@Renske: Aha, je hebt al ervaring in het VMBO. Da's mooi, want dan weet je dus al hoe het eraan toe gaat in het VMBO. Dat kan een voordeel zijn.

Pff, dat over die brief, zal die volgorde veel uitmaken? Volgens mij zou ik helemaal niet in de brief vermekden dat je bevoegd bent voor het basisonderwijs. Dat kunnen ze ook wel in je cv zien.

Even denken hoor hoe ik het zou doen met die brief.

De afgelopen 2 jaar heb ik gewerkt als onderwijsassistent handvaardigheid in het VMBO. Omdat ik het werken in het VMBO een fantastische ervaring vond en ik weet dat ik affiniteit heb met deze doelgroep, solliciteer ik naar een functie als docent in het VMBO op uw school.

Daarna misschien iets over het vak/de vakken waar jouw interesse naar uitgaat. Ik heb gezegd dat mijn voorkeur uitgaat naar het vak Nederlands, maar dat ik beschik over een brede algemene belangstelling en daardoor ook vakken als wiskunde, biologie of ... voor mij zijn weggelegd.

Dan nog iets over jouw goede eigenschappen en dan de afsluiting.

Zoiets misschien?
marjan
Paboforumholist

Schooltype:

Berichtdoor Renske op 13 okt 2005, 13:07

Hmmja dat klinkt wel aardig, alleen denk ik dat ik toch wat meer wil etaleren dat ik niet alleen onderwijsassistent ben geweest. Ik heb tenslotte 2 HBO-studies achter de kiezen. Zo klinkt het alsof ik 'slechts' (niet verkeerd bedoeld hoor!!, maar zo ben ik geloof ik niet interessant voor de p&o) onderwijsassistent ben geweest, maar een bevoegd leraar.
Maar goed, ik puzzel wat verder bedankt voor de goede tips!

zoiets van: Ik ben een leraar basisonderwijs maar heb grote interesse om als docent vmbo aan de slag te gaan. Die interesse komt vooral voort uit mijn ervaringen als onderwijsassistent blabla..ik denk dat het zo iets gaat worden
nogmaals bedankt!
Renske
PABOforum Peuter

Berichtdoor marjan op 13 okt 2005, 13:16

Ja, ik snap em :D
Sja, dan zou ik inderdaad wel vermelden dat je bevoegd leerkracht bent en dat je als onderwijsassistent bent gaan werken, omdat je helaas niet als leerkracht aan de slag kon, maar je wilde toch in het onderwijs blijven.

Als je klaar bent met je brief, zou je 'm hier ook neer kunnen zetten, dan kunnen wij je misschien nog tips geven. (Je mag 'm mij ook mailen als je wilt dat er iemand er naar kijkt.)
marjan
Paboforumholist

Schooltype:

Berichtdoor Renske op 13 okt 2005, 14:25

haha het is zelfs nog anders: eerst hbo creatieve therapie, toen 2 jaar bibliotheek, toen 2 jaar onderwijsassistent, daarna de Pabo :)

Wat aardig van je, ik kijk even of ik er uit kom (dat duurt bij mij meestal wel even) en als ik twijfel dan zal ik hem posten of mailen
merci!
Renske
PABOforum Peuter

Berichtdoor marjan op 19 okt 2005, 20:22

Kom je d'r uit met de brief, Renske?
marjan
Paboforumholist

Schooltype:

Berichtdoor Renske op 21 okt 2005, 11:28

Renske
PABOforum Peuter

Berichtdoor marjan op 22 okt 2005, 10:09

Hè, wat jammer. Ik dacht trouwens dat het om een open sollicitatie ging, maar je reageerde dus op een vacature. Inderdaad vervelend als de vacature nog op hun site staat, terwijl die allang is vergeven. :evil:

Succes met je verdere sollicitaties!
marjan
Paboforumholist

Schooltype:

Berichtdoor wil op 24 okt 2005, 21:23

Ik hoor regelmatig van docenten in het v.o. dat scholen juist graag mensen willen die een pabodiploma hebben. Al een paar keer ben ik dit ook tegengekomen in vacatures: "mensen met een pabodiploma worden uitdrukkelijk verzocht te solliciteren naar deze functie....... "
Ook in een zijstraat kom je de mooiste dingen tegen
wil
PABOforum Baby

Berichtdoor ms Bianca op 02 nov 2005, 08:57

Hallo Renske, ook bij ons op school op het vmbo werken een aantal collega's die pabo hebben gedaan. In de onderbouw voornamelijk, en dan ook nog vooral in het basisberoeps. Succes met solliciteren.
ms Bianca
PABOforum Baby

Volgende

Keer terug naar VMBO