[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Een probleem met stage

Een probleem met stage

Bespreek hier de dingen waar je tegen aanloopt op de opleiding van de PABO.

Moderator: timgearz

Re: Een probleem met stage

Berichtdoor Sjanne op 17 dec 2013, 21:16

Ja ik bedoel ook wel face to face. Dan na de vakantie.. ik vind dit echt niet kunnen zoals jij het beschrijft!
Sjanne
PABOforum Adolescent

Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Berichtdoor JuffSaar op 17 dec 2013, 21:58

Ben er ook behoorlijk ziek van, ik zie echt op tegen donderdag.
JuffSaar
PABOforum Baby

Groep: 8
PABO jaar: 1

Berichtdoor Joke op 17 dec 2013, 22:26

Niet doen, juffSaar! Durf! Je bent het waard om ervoor te vechten, dat lees ik in al je berichten en berichtjes tussen de regels door. Die man speelt echt een vies spelletje. Hij laat duidelijk zien wat bewondering én afkeuring te weeg kunnen brengen. Super_juf had het goed gezien. Ik ben enorm boos, omdat elke leerkracht weet wat er gebeurt als je mensen behandelt zoals hij doet, degene die opgehemeld wordt, wordt beter daardoor. Degene die genegeerd wordt, zakt steeds dieper weg. Hoe kan hij! Je bent nota bene eerste jaars en hij is verplicht je met raad en daad bij te staan!
De derde jaars stagiair voelt zich steeds zekerder en dat vind je terug in alles wat hij doet. (En hij heeft er ook nog heel veel voor over, gezien de tijden die hij maakt.) En jij, die tussen neus en lippen te horen krijgt dat die derde jaars het beter doet, zakt steeds dieper weg doordat al je zelfvertrouwen wordt afgebroken.
Als je je hierin mee laat slepen, heb je straks helemaal geen zelfvertrouwen meer.

Hoe staat het met de lijst met tips die hij gaf? Waren die terecht of onterecht? Kun je er wat mee? Dan heb je er in ieder geval al wat mee bereikt. (Vraag de volgende keer ook eens om een lijstje met dingen die je wel goed doet. Ook dat recht heb je.)
Heb je er een idee van hoe het komt dat je 'buiten' het team valt? Ben je verlegen? Bescheiden? Nogmaals, overweeg niet of iets kan, doe het gewoon.

Het is logisch dat een derde jaars meer kan en ik kan die keuze begrijpen.
Vraag je niets af, licht die jongen gewoon in. Je bereidt voor wat je moet doen en gaat donderdag bij die stagiair in de klas zitten en draait de lessen die je moet draaien. De rest van de tijd kijk je goed naar hem.
Succes!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor JuffSaar op 18 dec 2013, 00:13

Wat een lieve en meelevende reacties, daar word ik alleen maar ontzettend blij van! :)

Op zich verwijt ik het zeker die stagiair niet, die zit wel goed in het team omdat hij zo enthousiast is maar ik ben gewoon wat gereserveerder. Ik ben nou eenmaal wie ik ben en ga niet "nep" enthousiast doen want dan val ik snel door de mand. Ik heb het briefje wel bewaard in mijn stagemap. Enkele tips van dat briefje zijn:

- Niet constant wachten, gewoon beginnen met de les
- Wees consequenter
- Kijk naar kinderen i.p.v. het geven van je lessen
- Denk aan de tijd, 30 minuten is 30 minuten
- Denk aan onze missie en visie en lees het bijbelverhaal voor zoals het er staat i.p.v. filmpjes erbij te zoeken
- Soms is negeren goed maar let op dat je niet teveel gedrag gaat negeren van bepaalde leerlingen

Dit zijn wat tips van zijn lijstje waar ik in de toekomst aan wil werken.
Ik zal de stagiair even inlichten en zal even kijken of ik wat kan doen. Ook zal ik hem vragen of hij voor mij tips en tops wil opschrijven en misschien zie ik wel dat hij bepaalde dingen op een hele goede manier aanpakt en kan ik dit ook gebruiken na de kerstvakantie. Ik kan niet verwachten dat hij mij weer hoop geeft maar stiekem hoop ik dat natuurlijk wel, ik ga echt mijn best doen!
JuffSaar
PABOforum Baby

Berichtdoor miek op 18 dec 2013, 06:54

Ik weet niet of je nog op de pabo bent deze week maar ik zou echt aan de bel trekken! En anders kun je iemand van de pabo echt wel mailen over dit. Ook over die opmerking die hij had over je beoordeling. Misschien kun je een extra stagebezoek krijgen zodat ze je bezig zien en je samen met je mentor in gesprek kunt.
Dat ze die derdejaars gevraagd hebbenom in te vallen snap ik wel maar dat had hij zeker anders kunnen uitleggen!
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
miek
Paboforumholist

Berichtdoor MeesterM op 18 dec 2013, 11:51

Wat een heftig verhaal! Ik leef met je mee!
Ik zou zeker contact opnemen met je stagebegeleidster - dit is voor mij een spoedsituatie. Op de opleiding of in de schoolgids van je opleiding zal misschien wel een telefoonnummer staan (bij ons in elk geval wel). Ik zou hier eerst even wat raad gaan halen hoe je dit tactisch kunt aanpakken zodat JIJ in elk geval met een beter gevoel de kerstvakantie in kan gaan.

Als de derdejaarsstudent komt invallen zou ik zeker niet als een musje opzij gaan zitten - ik zou hem vertellen wat hij mag doen. Het is ook een beetje jouw klas en jij moet ook gewoon aan je lessen toekomen. Verder kan hij nog zo goed zijn, jij kent jouw kinderen beter dan hij dat doet.

Ik wens je alle succes!
MeesterM
Handige kaartenbakken & leermiddelen: leermiddelenbak@hotmail.nl

2014-2015: leerkracht groep 7/8
2015-2016: leerkracht groep 5/6/7/8
MeesterM
PABOforum Peuter

Functie:

Berichtdoor Anita op 18 dec 2013, 16:35

Ik sluit me bij onderstaande reacties aan. Verder hoop ik voor je dat aanstaande donderdag voor jou juist een fijne stagedag kan zijn. Zoals ik het hier lees heb je die dag een leuke begeleider die echt wat aan je zal hebben omdat jij de groep kent en die heel goed weet hoe het is om stagiair te zijn. Ik hoop dat die dag je energie kan geven. Ik denk dat je niet vooraf jouw problemen op tafel moet gaan leggen bij hem, maar wanneer je aan het einde van de dag een positief gesprek hebt (vraag hem om geschreven feedback!!) kun je wel aangeven dat je onzeker bent door bepaalde opmerkingen van jouw mentor. Het lijkt me heel interessant om te weten hoe hij daar tegenaan kijkt en omdat hij de mensen beter kent heeft hij misschien tips voor je om verder te gaan. Maar neem intussen zeker ook contact op met je begeleider van de Pabo. Het zou heel zuur zijn wanneer dit zich aan het einde van de periode ervoor zorgt dat een slechte beoordeling van die man waarde heeft voor de opleiding.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Anita
PABOForum team

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor JuffSaar op 20 dec 2013, 14:10

Hallo allemaal, hier weer een berichtje van mij.

Gisteren heb ik met de stagiair uit 6/7 voor de groep gestaan. Hoewel hij er eerder was (in de morgen) heeft hij samen met mij de dag besproken, liet mij vrij in wat ik graag wilde doen en was hij echt super aardig! Ik deed de dagopening, hij schreef feedback op + ik heb gekeken naar hoe hij een les over kommagetallen gaf. Het was erg interessant om te zien hoe hij dit deed (stiekem veel beter dan mijn begeleider, maar goed). Ook gaf hij de kinderen echt de kans om na te denken, was hij niet gehaast en had hij veel geduld. Het gekke was dat de klas gewoon helemaal stil was terwijl dat mij en mijn begeleider nooit lukt...Ik gaf in de middag een les aardrijkskunde maar die verliep helaas wat minder goed doordat ik toch zenuwachtig was, ik wil het zo goed mogelijk proberen te doen en laten zien dat ik het wél kan!

Aan het einde van de dag hebben we nog even de dag nabesproken en vroeg ik wat hij van de lessen vond. Hij gaf zijn feedback (zowel mondeling als op papier) en zei dat hij had genoten van mijn lessen. Ze zaten goed in elkaar en hij zag dat ik mijn best deed. Hij gaf mij tips mee om de klas wat beter onder controle te houden (op een leuke manier) maar benadrukte vooral dat mijn zenuwen nergens voor nodig waren. Kijk! Ik werd er helemaal blij van, eindelijk kreeg ik weer vertrouwen en zin in mijn stage. Helaas was hij er maar 1 x en zal ik na de vakantie nog een paar keer met mijn begeleider moeten doen, toch heb ik nu een beter gevoel maar weet ik niet of ik dit wéér moet bespreken met mijn begeleider. Straks geeft hij mij een onvoldoende terwijl ik juist een dikke voldoende kreeg van de stagiair van 6/7.

Ik ben in ieder geval weer een stukje gelukkiger en ga fijn de kerstvakantie in, ik kon die jongen wel omhelzen (haha).
JuffSaar
PABOforum Baby

Berichtdoor miek op 20 dec 2013, 14:16

Super dat je zo'n fijne dag hebt gehad! Fijn dat dat je nu met een goed gevoel de vakantie ingaat. Ik vraag me wel af of je nog contact hebt opgenomen met iemand van de pabo. Ik zou je problemen eerst daar bespreken voor je weer in gesprek gaat met je mentor. Daar kunnen ze je misschien goede tips geven over hoe je nu verder moet gaan.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
miek
Paboforumholist

Berichtdoor Joke op 20 dec 2013, 16:54

Zo hoort een begeleider zijn stagiair te begeleiden. Daarom werd ik ook zo boos bij je eerste bericht! Moet je kijken wat voor effect dit nu al op je heeft.
Als jouw 'begeleider' op school wat beter had gekeken had hij dat ook allemaal kunnen zien, maar die man had er gewoon de 'p' in dat hij jou en niet die jongen als stagiair(e) had gekregen. Een eerste jaars kost hem namelijk veel meer energie.
Hij heeft toch zo'n hoge pet op van de stagiair? Gewoon zeggen hoe het donderdag gegaan is of laat hem het verslag lezen.
Wat de stilte in de klas betreft zou ik mijn mond houden. ;-)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor super_juf op 20 dec 2013, 22:41

Wat een belachelijke reactie op jouw gesprek!! Als ik wist dat mijn collega zo reageerde, had ik zelf een gesprek met mijn collega gevoerd.
De tips die hij je geeft...Als dit een 'paar' tips zijn..? Is hij ook concreet geweest? Weet jij nu hoe je jouw les kunt inkorten tot 30 minuten?
Hij geeft tips over competenties waar jij het hele jaar de tijd voor hebt om aan te werken. Volgens mij ook uit competenties uit je tweede jaar...

Wat een ongeïnteresseerde man. Vrouwen zien misschien eerder beren op de weg, maar mannen kunnen problemen flink bagatelliseren. Alsof je er niet toe doet.

Ik hoor je alleen niets zeggen over hoe de begeleiding van de pabo hierin is?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
super_juf
Paboforumholist

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Ammoniumdichromaat op 27 dec 2013, 11:03

Beste JuffSaar,

Tijdens een van mijn stages heb ik ongeveer hetzelfde meegemaakt als jij. Ik liep stage in een grote bovenbouwgroep (32 leerlingen) met enorme niveauverschillen. De vaste leerkracht van die groep was naar eigen zeggen "een beetje stagemoe". Nu moet ik zeggen dat ik mij dat wel kon voorstellen, hij had namelijk net een stagiaire van een andere pabo begeleid.

Maar wat schetste mijn verbazing? De betreffende stagiaire (toevallig een goede kennis van de leerkracht in kwestie) bleek wegens ziekte enkele stagedagen gemist te hebben en moest die inhalen... tijdens "mijn" stageperiode! Dit betekende dat ik voor enkele dagen(!) naar de lerarenkamer verbannen werd "om maar iets met het schoolwerkplan of zoiets te doen". De begeleider van de pabo wist niet wat 'ie hoorde toen ik hem dit vertelde...
Chaos is óók een vorm van orde...
Ammoniumdichromaat
PABOforum Peuter

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor Anita op 27 dec 2013, 17:41

Dat is inderdaad raar. Door samenloop van omstandigheden hebben wij ook wel eens twee stagiaires in de groep, maar in overleg kunnen ze allebei nuttig en leerzaam bezig zijn. Elkaars les bekijken, groepjes begeleiden, individuele leerlingen begeleiden, desnoods bij een collega helpen maar verbannen naar de lerarenkamer vind ik heel erg raar...
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Anita
PABOForum team

Schooltype:
Functie:

Berichtdoor JuffSaar op 01 jan 2014, 21:12

Ha allemaal!

Ik heb contact met mijn begeleider vanuit de pabo gehad maar die zegt vooral dat ik de laatste maand even moet uitzitten omdat ze nu wel allemaal procedures kan starten maar dat niet veel nut heeft aangezien ik bijna weg ga uit die groep. Ik ben er nog meer 2 keer dus daar heeft ze zeker gelijk in. Wel wil ze met de school praten over het vervolg, zo kan ik blijven op die school maar weet ik niet of dit verstandig is. Mijn begeleider van de pabo raadt mij aan om dit gewoon wel te doen om te laten zien dat ik toch sterk in mijn schoenen sta maar zelf weet ik het nog niet. Even erover nadenken + kijken in welke groep ik dan kom. Volgens mij is de volgende stap kleuters (leuk verschil met groep 8 haha) en daar staat wel een leuke juf.
JuffSaar
PABOforum Baby

Berichtdoor Erick op 02 jan 2014, 09:49

Het zal bij de kleuters natuurlijk heel anders zijn dan in Groep 8 inderdaad! :) En met een andere begeleider erbij geeft het ook al een goed gevoel om er met frisse moed aan te beginnen. Het voordeel van blijven op de school, is dat je de school en het team al kent. Wanneer je het er naar je zin hebt, zou ik zeggen, blijf lekker en trek van je huidige mentor niet zo veel meer aan. Die twee weken overleef je wel en dan mag je naar een andere klas.

Je schrijft echter dat je het niet zo verstandig lijkt om op dezelfde school te blijven. Waarom niet?
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Erick
PABOforum Adolescent

Groep: 6
Schooltype:

VorigeVolgende

Keer terug naar PABO voltijd