[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - KBW 2009 - Invulling van de Kinderboekenweek

KBW 2009 - Invulling van de Kinderboekenweek

Thema - "Aan tafel!"

Moderator: Anne

KBW 2009 - Invulling van de Kinderboekenweek

Berichtdoor juf suus op 05 okt 2009, 22:33

Ik ben vanavond druk bezig geweest met een programma te maken voor de kinderboekenweek.
Ik moet zeggen dat het een leuk programma wordt, maar met 2 ideetjes heb ik even jullie hulp en creatieve geest nodig. :D

Ten eerste wil ik de kinderen in groepjes laten inventariseren welke soorten snoep het populairst zijn op school. De resultaten verwerken ze in een grafiek.
Is deze opdracht niet te simpel voor groep 7? Hebben jullie ideetjes hoe ik de opdracht wat moeilijker kan maken.
Verder bedacht ik dat het niet handig is, om alle groepjes langs alle klassen te laten gaan.
Dus wilde ik ieder groepje een klas toewijzen, of hebben jullie misschien andere ideeen hoe ik dit kan aanpakken (misschien later gegevens laten uitwisselen?)
Is het verder handig om de kinderen te sturen bij het maken van een grafiek, of moet ik de kinderen daarin vrij laten en kijken wat er uit de kinderen komt.

Verder wil ik heel graag een digitaal prentenboek met de hele klas maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. De kinderen zelf laten tekenen, ieder groepje een deel laten maken, of ieder groepje een eigen boek laten maken.

Jullie lezen het wel, ik kan jullie tips goed gebruiken.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist

Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Invulling van de Kinderboekenweek

Berichtdoor Joke op 06 okt 2009, 12:06

-Informeer even bij je collega's wat zij het liefste hebben. De een wil niet gestoord worden, want hij/zij is zelf heel hard bezig, de ander verwerkt het misschien in zijn/haar eigen KBW-programma. Je kunt (als ze niet gestoord willen worden) altijd een vragenlijst rond laten gaan en later ophalen.

-Is het verwerken van de gegevens op de computer misschien haalbaar? Je bent zelf nog al handig met de computer en dit is een 'fluitje van een cent' als je weet hoe het moet. :( ) Dan kun je met een paar slimmerds aan de slag.

-Leerlingen kunnen met verschillende kleuren vierkante plakkertjes (of zelf vierkanten laten knippen) de uitslag in een grote staafgrafiek verwerken. Dat staat leuk en interessant aan de muur.

-Laat een staafgrafiek eens door een paar goede rekenaars omzetten in een cirkelgrafiek door met verschillende kleurencirkels te werken. Dat staat heel erg leuk aan de muur (en professioneel).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0

Berichtdoor Joke op 06 okt 2009, 12:31

Een digitaal prentenboek maken met 29 lln. lijkt me een zware kluif.
Je zult zeker in groepjes moeten laten werken. Ik neem aan dat je wel weet hoe je zo'n dig. prentenboek moet maken.

Een heel nieuw prentenboek bedenken:
Als ze het hele boek zelf moeten maken (dus niet een bestaand boek namaken) kun je een plot, de personen die erin mee spelen etc. gezamenlijk bedenken en in 9 'hapklare brokken' opdelen, waarna je de klas in groepjes verdeelt, bv. in 9 groepjes van 3.

Ieder groepje gaat zijn deel van het boek uitwerken. Er wordt verwacht dat ze afbeelding en tekst bij elkaar bedenken.
Eerst overleggen met elkaar en daarna jouw toestemming vragen of hun ideeën in het geheel passen.

De uitvoering van die bladzijde(n). Tja, dat is het moeilijkst. Er zijn zoveel manieren, maar die hangen wel af van het boek dat bedacht wordt!
Tekenen vind ik zelf de minst goede manier, vaak te klein en onduidelijk door te lichte kleuren. Je zou dan beter kunnen laten:
-schilderen, je moet dan met elkaar wel afspreken hoe de personen er uitzien. Misschien kunnen er een paar ontwerpen gemaakt worden waaruit de beste gekozen worden.
(De beste figuren zijn figuren die iedereen kan maken, dus gekenmerkt door eenvoud, want het moet straks natuurlijk wel door verschillende mensen uitgevoerd kunnen worden.)
-knippen en plakken o.a. m.b.v. tijdschriften
-fotografie (zelf de scènes in elkaar zetten en fotograferen). Dan moeten er wel afspraken gemaakt worden wie de hoofdpersoon is en welke personen daar nog meer een rol in spelen. Steeds andere personen in een rol werkt niet.
-met krijt en ecoline heeft als voordeel dat de kleuren erg mooi zijn en professioneel aandoen.
Laat de lln. zelf kiezen, want het hangt ook af van wat er bedacht wordt. Soms is een combinatie van een paar technieken ook heel erg leuk.

Een bestaand prentenboek namaken.
Als er 9 blz. in zo'n boek zitten zou ik elke groep een blz. laten uitwerken. Zo hebben wij dat ook met de kleuters gedaan. Niet als dig. boek, maar gewoon als versiering aan de muur. Het staat ontzettend leuk, werk op grote vellen (A3?) en laat geen priegelwerk toe, tenzij het een doel heeft natuurlijk.

Is het te weinig kun je er altijd nog een tweede boek bijmaken, bv. het tweede deel van een bestaand boek zelf verzinnen.
Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0

Berichtdoor juf suus op 06 okt 2009, 21:35

Joke, onwijs bedankt weer voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker wat mee. :D
Wat betreft de rekenopdracht. Ik ga de kinderen verdelen in groepjes van 4. Ieder groepje wijs ik een klas toe. In deze klas gaan de groepjes inventariseren welke snoepjes het populairst zijn. Vervolgens verwerken ze dit in een grafiek ( goed idee joke van de blokjes gekleurd papaier).
Het idee om een paar "slimmerd"van de grafieken cirkeldiagrammen te laten maken is een goed idee.

Hoe ik het digitale prentenboek ga aanpakken, daar moet ik mijn gedachten nog even over laten gaan. Ik heb in ieder geval weer wat tips opgedaan, al hou ik mij natuurlijk aanbevolen voor meer tips. ;)
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist

Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Keer terug naar 2009