Moeilijke situatie lio-stage

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor johanna007 op 02 apr 2012, 10:06

Ik ben intussen 5 weken bezig met mijn lio-stage.Ik loop stage in groep 4, deze groep 4 was eerst gecombineerd met groep 5/6 maar omdat er erg veel zorg in deze groep zit heeft de school ervoor gekozen dat ze groep 4 graag een eigen klas wouden geven zodat de kinderen wat extra aandacht konden krijgen. Ik heb één week in de combinatieklas meegelopen en geobserveerd om de methodes en het onderwijs te leren kennen en daarna ben ik met de groep 4 naar mijn 'eigen' lokaal gegaan.

In het begin ging dit prima maar ik merkte dat ik steeds meer de grip op de groep aan het verliezen ben. Ik heb twee kinderen met dyslexie in mijn groep, één autist die het moeilijk vindt om zich te concentreren, één kind met ADHD en één kind met een compleet eigen leerlijn en de normale niveauverschillen die je in elke klas tegenkomt.
Ik weet gewoon niet hoe ik dit allemaal moet managen en de kinderen begonnen steeds meer ordeverstorend gedrag te vertonen totdat het zover geescaleerd is dat ik het ook niet meer goed kan krijgen.

Ik heb dit op mijn stage aangegeven en we hebben toen besloten dat ik eerst met de groep 4 weer terug zou gaan in de combinatieklas en het van daaruit verder uit te bouwen totdat ik het alleen kan. Het probleem is alleen dat er gewoon niemand is die bijvoorbeeld een hele dag bij mij kan kijken. Er wordt af en toe wel een les geobserveerd maar zodra mijn coach de klas uit gaat beginnen de kinderen zich te misdragen.

Ik ben het gezag verloren en ik weet niet hoe ik dit nog terug kan krijgen. Het is intussen een grote stap geworden om vanuit de combinatklas er weer alleen voor te gaan staan en ik weet nu niet meer hoe ik deze stage nog tot een goed einde kan brengen dus alle tips zijn welkom!!
johanna007
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 02 apr 2012, 09:52
Groep: 4
PABO jaar: 4

Re: Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor Lespakket op 02 apr 2012, 10:33

probleem 1: het managen van alle niveau verschillen
probleem 2: verloren gezag, 'de kinderen beginnen zich te misdragen'

Wat versta je onder misdragen, wat doen de kinderen precies?
Als ik het goed begrijp, sta je dus nu (deels) voor groep 4/5/6?
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor johanna007 op 02 apr 2012, 10:50

kinderen houden zich niet meer aan de afspraken, steken hun vinger niet op praten door me heen zijn veel met elkaar bezig (giebelen, kletsen) en steken elkaar hier ook bij aan. Er is gewoon geen orde en duidelijkheid meer, maar omdat het al is geescaleerd hebben de kinderen zodra de coach de klas uit loopt het idee dat het feest is....
johanna007
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 02 apr 2012, 09:52
Groep: 4
PABO jaar: 4

Re: Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor Lespakket op 02 apr 2012, 14:26

Wat zijn die afspraken? Zijn die zichtbaar voor de kinderen? Wat zijn de consequenties als iemand zich niet aan deze afspraken houdt? Wat doet de coach als een kind zich niet aan de afspraken houdt?

Je zegt 'er is gewoon geen orde en duidelijkheid meer', geldt dat ook als je coach er wel is? Ben je wel eens in gesprek gegaan met de klas?
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor Anita op 02 apr 2012, 16:52

Ik heb even geen hapklaar advies voor je, maar ik wil wel zeggen dat ik het een vreemde keuze van de school vind om jou als LIO'er deze groep te geven. Juist zo'n groep waar van alles mee aan de hand is kun je voor alle partijen beter niet aan de LIO'er geven. Het klinkt als een groep waar iemand met veel ervaring al zijn handen aan vol zou hebben. (Ik heb op het moment ook zo'n groep dus weet wel een beetje waar ik over praat). Waarom hebben ze jou niet de 5/6 gegeven zodat de leerkracht zelf met 4 aan de gang kon gaan? En is dit misschien een mogelijkheid voor het vervolg van je stage?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
1819 Vliegende keep met de nadruk op groep 3 en 6 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag
1920 Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8228
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor jufdoow op 16 apr 2013, 22:29

Hallo!

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk precies hetzelfde probleem heb in mijn lio-stage en ik geloof wel meer.
In geef les in groep 7/8. Met groep 7 kan ik lezen en schrijven en dit gaat prima. Het gezag in groep 8 is alleen problematisch.
Om het moment heb ik ook het idee dat ik het gezag kwijt ben in groep 8. In het begin van het jaar verliep dit ook zonder problemen, maar de CITO-toets was geweest en de rust was voorbij.
Ik heb ook geen idee hoe het komt. Heb al een gesprek gevoerd met de leerlingen waarbij ik zelf aangaf hoe het voelde voor mij, wat het hun opleverde en mij en wat we eraan gingen doen.
De leerlingen hebben zelf verzonnen om 2 waarschuwingen te geven. Bij een derde waarschuwing moesten ze een pauze binnenblijven. Bij geen waarschuwingen mochten ze iets leuks doen.
Dit geprobeerd de dag erna. 's ochtends ging dit perfect en 's middags liep het fout. Nadat de eerste binnen mocht blijven sloeg de rest op tilt leek het wel.
Heb nu ook geen idee meer wat ik nog kan doen.
jufdoow
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 17 jun 2011, 14:10
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor Sjanne op 21 apr 2013, 19:20

Ik zou inderdaad ook in gesprek gaan met de kinderen.
Werken zij op deze manier prettig? Krijgen zij bijvoorbeeld hun werk wel af als de orde zo verstoord wordt?
De afspraken met elkaar formuleren en ophangen en zichtbaar maken (zoals al genoemd is) vind ik ook een goede!!
Dan kun je kinderen er ook op wijzen, of nog beter... de kinderen kunnen elkaar aanspreken middels de afspraken.
Ook het evalueren van werkmomenten kan een heleboel opleveren.
Vooraf een 'werkpunt' afspreken en dan bijvoorbeeld een half uur werken en dan een tussenevaluatie, daarna verder werken en weer evalueren aan het eind.
Dit kan, denk ik, heel veel opleveren als het vooral tijdens de werkmomenten 'mis' gaat...
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Moeilijke situatie lio-stage

Berichtdoor super_juf op 23 apr 2013, 21:40

Heb je dit al besproken met je coach? Je coach kent de leerlingen waarschijnlijk ook en misschien heeft hij/zij tips voor individuele leerlingen.
Ik hoor wel vaker dat er 'problemen' met groep 8 zijn na de CITO toets. Is er iets gewijzigd na de CITO afname? Bijvoorbeeld in je rooster? Misschien vervelen ze zich wel en denken 'we hebben de cito toch al gehad'. Geef naast je reguliere rekenwerk eens wiskunde. 'Bereid' ze voor op het VO. Dit kan ook heel goed met taal. Alleen gebruik dan termen tijdens het begrijpend lezen: signaalwoordem, verwijswoorden etc. Dit moeten ze namelijk op het VO ook weten.
Ik merk namelijk tijdens Nederlands dat er zeer veel is weggezakt!

Als het gaat om gedrag in de klas, hang afspraken op A2 vel op in de klas! Regels die zij hebben bedacht. Zodra er iets verkeerd gaat, wijs je hen op hun bedacht afspraak " X, ik zie dat jij je wel beter kan houden aan regel 6" Wat ik verder merk bij pubers dat zij erg gevoelig zijn voor 'eerlijk/niet eerlijk'. Dus als een leerling stoort in de groep: "X, door jouw geklets kan de rest niet werekn. Dit is niet eerlijk tegenover hen. Wat ga je daar nu aan doen.'
Leg de verantwoordelijkheid bij de leerling neer. Wees ook zeer consequent. Vooral als je het gezag kwijt bent, zoals je aangeeft. "Jij weigert je aan de afspraken te houden, dan gebeurt er..."
- hij mag niet meedoen aan een leuk spel terwijl de rest van de klas wel mee doet.
- hij moet opdrachten overschrijven uit het rekenboek
Ik noem maar iets hoor. Ik laat leerlingen nablijven maar dit is op het VO gemakkelijker dan op het BO. :-)

Het lijkt me heel vervelend en ik kan mij voorstellen dat je onzeker wordt. Blijf praten met je coach en wees heel consequent in je groep. Ga niet iets een week proberen om er vervolgens mee te stoppen. Probeer rust in jezelf te vinden, dan straal je dit ook uit.

Heel veel succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten