Waar komt dat idee vandaan dat een universitaire studie droog zou zijn. Ik ben na mijn PABO-opleiding meteen naar de RUG gegaan en was na 5 jaar orthopedagoog (zo lang duurde dat in 1979) en heb daar nog geen seconde spijt van gehad. Zie
http://www.luckoning.nlOp een universiteit gaat het ook gewoon over kinderen en bij orthopedagogiek, wat ik gedaan heb, over kinderen met leer- en/of gedragsproblemen. Het voordeel van eerst de PABO en dan universiteit is dat je de theorie van praktijkvoorbeelden kunt voorzien.
Echter, je moet enig wiskundig inzicht hebben, want statistiek is een struikelblok voor veel PABO-afgestudeerden.
Je kiest voor een universitaire opleiding niet omdat je nog wat anders wilt, maar omdat je orthopedagoog of psycholoog wilt zijn en dat is wat anders dan leraar. Dus over dat laatste moet je nadenken.
Een tip: als je orthopedagogiek gaat studeren, doe het dan overal, behalve in Groningen. (een leuke stad, maar een slechte opleiding)
Nog een tip: doe het meteen. Zo'n jaar eerst werken is weinig zinvol en om bij te verdienen, kun je overal invallen. Geniet gewoon van het studentenleven. Ik was 28 toen ik afgestudeerd was en daarna moet je nog hard genoeg werken.