Het gedrag wat jij beschrijft gebeurt bij mij in de klas in groep 8 precies hetzelfde. Ik werd ook onzeker wanneer ze commentaar gaven over dat iemand anders begon of deed. Als ze dat bij je merken, hebben ze je helemaal. Als ik nu wat zie en corrigeer en ik krijg commentaar, zeg ik resoluut: ik zie jou praten of i.d. Als ze toch door blijven gaan met commentaar leveren, zeg ik dat ze na schooltijd maar bij mij moeten komen. Dat doen ze dus nooit! Ik ga niet verder met ze in discussie. Van een ervaren leerkracht kreeg ik de tip om te reageren met: je kunt wel door blijven praten, maar weet wel dat je een monoloog voert. Je moet er nooit op in gaan: een discussie doe je met z'n tweeen.
Inderdaad kunnen ze echt liegen. Ik zag vorige keer dat iemand iets op het bord stond weg te vegen. Toen ik vroeg wie dat had gedaan, zei ze zonder blikken of blozen: ikke niet hoor! Ook bleef ze ontkennen toen ik het recht op de man vroeg.
En dan dat lachen ...... Daar kon ik mij echt aan irriteren. Er is mij advies gegeven om dat maar de negeren. En praten met ze? Je kunt wel blijven praten...... Op die leeftijd tonen ze echt groepsgedrag en het is natuurlijk heel stoer om brutaal tegen de juf te doen. Soms ontdek je dat achter die stoerheid nog een echt kind zit, die nog steeds blij kan zijn met een sticker. Dat kunnen ze niet altijd verbergen. Succes!