door esther2704 op 15 jan 2005, 20:26
Bij mij in groep 8 (en door de hele school heen) wordt in hoeken gewerkt,elke dag zijn smorgens tot ongeveer 11.20 instructielessen, daarna werken de kinderen in 6 hoeken, 20 minuten lang. 's morgens zijn er dan 2 hoeken en 's middags 4 hoeken. Zodat er aan het eind van de middag tijd over is voor wat leuks of voor iets minder leuks haha. Soms wordt eerder begonnen met hoekenwerk, omdat er smiddags bijvoorbeeld een tekenles (klassikaal is)
De hoeken die er bij mij zijn:
1. Rekenen
2. Rekenen
3. Taal
4. Computer
5. Wereldorienterend/natuurvak
6. Werken aan spreekbeurt of een creatieve hoek
Kinderen vinden dit heel leuk, voordeel is dat de leerkracht tijd heeft om begeleiding te geven aan kinderen die hier behoefte aan hebben. Ook werkt elk kind op het eigen niveau en tempo.
Elke hoek heeft een bak/laatje hierin legt de leerkracht aan het begin van het hoekenwerk al het benodige materiaal in. Kinderen blijven op hun plek zitten, de bak wordt doorgeschoven.
Nadeel voor de stagiaire, als je een activiteit doet in een hoek, doe je dit de hele middag bijna...6x hetzelfde... pff! Maar als leerkracht zie ik veel voordelen!
Succes, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel!